SOCIAL REPRESENTATION OF DEATH FOR NURSING STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.71628

Keywords:

Death, Nursing Students, Education, Nursing, Attitude towards Death.

Abstract

Objective: to identify the structure of the social representations of death for Nursing students.
Method: descriptive research, based on the Central Nucleus Theory. Free Word Association was
used with 91 Nursing students from the last year of the undergraduation course, between April
and June 2019, at a public university in the state of Rio de Janeiro. The data was processed by the
EVOC software, which generated a chart with four quadrants, where the probable central nucleus
and peripheral system can be located.
Results: the central nucleus was integrated by the elements end, sad and pain; in the first periphery,
longing; and, in the second, rest, loss, suffering, eternity, life, anguish and crying. The contrast zone
was constituted by fear and cycle.
Conclusion: this representation reinforces the need to insert the theme in the health courses and to
create spaces that propitiate reflection and listening, helping the students to better elaborate the
losses.

Author Biographies

Priscila Cristina da Silva Thiengo de Andrade, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeira. Professora Assistente do departamento de Enfermagem em Clínica Médica da Faculdade de Enfermagem da UERJ e doutoranda do programa de Pós-Graduação desta mesma faculdade.

Antonio Marcos Tosoli Gomes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Professor Titular do Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica e do Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ.

Renê dos Santos Spezani, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeiro. Pós-doutorando em Enfermagem pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professor Adjunto do Centro Universitário Augusto Motta – UNISUAN. Oficial Enfermeiro da Polícia Militar do Estado do Rio de Janeiro.

Virginia Paiva Figueiredo Nogueira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeira. Pós-Doutoranda em Enfermagem pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, na Faculdade de Enfermagem - UERJ.  

Diogo Jacintho Barbosa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeiro. Professor Substituto do Departamento de Enfermagem Fundamental da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Doutorando em Enfermagem na Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro UERJ. 

Margarida Maria Rocha Bernardes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Escola Superior de Guerra, Ministério da Defesa. 

Álvaro Rafael Santana Peixoto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Psicólogo. Doutorando no Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo.

Published

2021-02-23

How to Cite

Andrade, P. C. da S. T. de, Gomes, A. M. T., Spezani, R. dos S., Nogueira, V. P. F., Barbosa, D. J., Bernardes, M. M. R., & Peixoto, Álvaro R. S. (2021). SOCIAL REPRESENTATION OF DEATH FOR NURSING STUDENTS. Cogitare Enfermagem, 26. https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.71628

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE