CHILD HEALTH BOOKLET: CARE COORDINATION AND ACCESS TO HEALTH CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.61496

Keywords:

Children’s Health, Personal Health Records, Health Promotion, Assessments in Health, Patient Care Continuity.

Abstract

Objective: analyze factors associated with filling in child health booklets to promote care
coordination and access to health care.
Method: quantitative study conducted between January and June 2016, in a city in the state
of São Paulo. A total of 284 mothers were interviewed and the booklets of their children were
examined; results with p< 0.05 were considered significant.
Results: low completion was identified for prenatal (5%), newborn data (40%), newborn
screening (10%) and discharge (6%). Maternal education (p=0.006) was a factor associated
with proper filling in of newborn data.
Conclusion: the booklets were not a source of data for continued newborn care in the city
investigated. Care coordination is strengthened by continued post-birth care and keeping
adequate records. Filling in this instrument, incorporated into the practices of health services
and professionals at every point in the childcare network enhances healthcare access.

Author Biographies

Letícia Helena Rosolem, Hospital São Francisco. Ribeirão Preto – SP - Brasil

Enfermeira do setor de Medicina Preventiva. Hospital São Francisco. Ribeirão Preto – SP - Brasil

Ana Paula Contiero-Toninato, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Enfermeira. Mestre em Ciências da Saúde. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Enfermagem em Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto – USP. Ribeirão Preto – SP - Brasil.

Gabriel Zanin Sanguino, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Enfermeiro. Mestrando do Programa de Pós-Graduação Enfermagem em Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto – USP. Ribeirão Preto – SP - Brasil.

Poliana Castro de Resende Bonati, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Enfermeira. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Enfermagem em Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto – USP. Coordenadora do Setor Sanitário Central Norte. Secretaria Municipal da Saúde de Uberlândia. Uberlândia – MG – Brasil.

Valéria Dias Rezende, Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Enfermeira da Clínica Pediátrica - HC Criança. Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto – USP. Ribeirão Preto – SP - Brasil.

Débora Falleiros de Mello, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professor Titular do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto – USP. Ribeirão Preto – SP - Brasil. 

Maria Cândida de Carvalho Furtado, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professor Associado do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Área: Saúde da Criança/Enfermagem Pediátrica

Published

2019-07-24

How to Cite

Rosolem, L. H., Contiero-Toninato, A. P., Sanguino, G. Z., Bonati, P. C. de R., Rezende, V. D., Mello, D. F. de, & Furtado, M. C. de C. (2019). CHILD HEALTH BOOKLET: CARE COORDINATION AND ACCESS TO HEALTH CARE. Cogitare Enfermagem, 24. https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.61496

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE