MOTIVATION OF HEALTHY AREA STUDENTS IN DISCIPLINES THAT ARE 100% DISTANCE EDUCATION: SOCIOECONOMIC INFLUENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.60243

Keywords:

Distance Education, Higher education, Information Technology, Communication, Motivation.

Abstract

Objective: to evaluate whether the socioeconomic characteristics of health area students affect motivation in the use of Digital Information and Communication Technologies.
Method: an analytical study was carried out in 2015 with 713 undergraduate students of the health area. The Scale of Evaluation of Motivation Factors with regard to the Integration of Information and Communication Technologies into Teaching was applied in a teaching institution of the metropolitan region of São Paulo.
Results: the Demotivation factor was significant among students with stable partners. Lower family income positively affected the External Control and Internal Control factors. The initial semesters of the courses presented higher means in external control, internal control, control by identification and intrinsic motivation.
Conclusion: the knowledge of the relationship between the socioeconomic characteristics and the motivation factors of students in distance education disciplines contributes to the planning of personalized and contextualized approaches in higher education.

Author Biographies

Fernanda Regina Antunes, Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. Guarulhos, SP, Brasil.

Enfermeira. Mestre em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. Guarulhos, SP, Brasil.

Francine da Costa Alves, Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. Guarulhos, SP, Brasil.

Enfermeira. Mestre em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. Guarulhos, SP, Brasil.

Alfredo Almeida Pina-Oliveira, Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. Guarulhos, SP, Brasil.

Enfermeiro. Doutor em Ciências. Docente e Vice Coordenador do Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. Guarulhos, SP, Brasil.

Maíra Rosa Apostolico, Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. Guarulhos, SP, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Ciências. Docente e Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Universus Veritas UNG. 

Ana Claudia Puggina, Faculdade de Medicina de Jundiaí. Jundiaí, SP, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Ciências. Doutora em Ciências. Professora Adjunta da Faculdade de Medicina de Jundiaí. Jundiaí, SP, Brasil.

Published

2019-06-03

How to Cite

Antunes, F. R., Alves, F. da C., Pina-Oliveira, A. A., Apostolico, M. R., & Puggina, A. C. (2019). MOTIVATION OF HEALTHY AREA STUDENTS IN DISCIPLINES THAT ARE 100% DISTANCE EDUCATION: SOCIOECONOMIC INFLUENCE. Cogitare Enfermagem, 24. https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.60243

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE