STUDENT PERMANENCE IN DISTANCE EDUCATION: A CHALLENGE IN HEALTH MANAGERS’ TRAINING

Authors

  • Ricardo Bezerra Cavalcante Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil
  • Fabricia Almeida Diniz Universidade Federal São João Del Rei, campus Dona Lindu
  • Patricia Peres de Oliveira Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG- Brasil
  • Humberto Ferreira de Oliveira Quites Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil
  • Richardson Miranda Machado Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil
  • Tarcísio Laerte Gontijo Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v22i2.49221

Keywords:

Information Technology, Education, Distance, Health Management, Health human resource training, continuing.

Abstract

Case study with a qualitative approach, aiming to analyze students’ permanence in a specialization course in Health Management in the distance education modality, offered at a higher education institution. The participants were 59 students affiliated
with in-class support hubs in Minas Gerais and São Paulo, who answered the semistructured interview and an online questionnaire in August 2014. Thematic-Categorical Content Analysis and simple descriptive statistics were used. As the theoretical framework, the final model to analyze students’ permanence in distance education courses was used. It was verified that family support, work, interaction with the tutor and technological skills favored the permanence. An appropriate academic structure, associated with the credibility of the proponent institution and the student’s commitment catalyzed the permanence. It is concluded that health managers’ training in distance education requires that the multiple factors that influence this permanence be taken into account.

Author Biographies

Ricardo Bezerra Cavalcante, Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

Enfermeiro. Doutorado em Ciência da Informação. Professor do curso de Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei, Divinópolis-MG-Brasil

Fabricia Almeida Diniz, Universidade Federal São João Del Rei, campus Dona Lindu

Enfermeira. Mestrado em Enfermagem no Programa de Posgraduacao em Enfermagem da Unieversidade Federal de Sao Joa Del Rei

Patricia Peres de Oliveira, Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG- Brasil

Enfermeira. Doutorado em Educação. Professora do curso de Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG- Brasil

Humberto Ferreira de Oliveira Quites, Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

Enfermeiro. Doutorado em Enfermagem. Professor do curso de Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

Richardson Miranda Machado, Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

Enfermeiro. Doutorado em Psiquiatria. Professor do curso de Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

Tarcísio Laerte Gontijo, Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

Enfermeiro. Doutorado em Ciências da Saúde. Professor do curso de Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei. Divinópolis-MG-Brasil

Published

2017-07-03

How to Cite

Cavalcante, R. B., Diniz, F. A., de Oliveira, P. P., Quites, H. F. de O., Machado, R. M., & Gontijo, T. L. (2017). STUDENT PERMANENCE IN DISTANCE EDUCATION: A CHALLENGE IN HEALTH MANAGERS’ TRAINING. Cogitare Enfermagem, 22(2). https://doi.org/10.5380/ce.v22i2.49221

Issue

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