MEDICATION ERRORS IN PEDIATRICS AND PREVENTION STRATEGIES: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

  • Bárbara Monteiro Volpatto Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Wiliam Wegner Escola de Enfermagem Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Luiza Maria Gerhardt Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Eva Neri Rubim Pedro Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Silvana da Silva Cruz Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Larissa Edom Bandeira Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v22i1.45132

Keywords:

Patient safety, Medication errors, Child, Nursing.

Abstract

An integrative review was undertaken to analyze the strategies, safety incidents and the phase of the medication process intended to prevent adverse events in pediatrics. Data collection took place between November/2015 and February/2017 in the databases: Latin American Literature in Health Sciences, Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature, U.S. National Library of Medicine and Web of Science. The following descriptors were used: medication errors, patient safety and child. Twenty-seven articles were selected, published between 2004 and 2016. The most investigated phase of the medication process was the drug prescription. The safety incident rates varied between 0.91% and 54%. No methodological standardization could be identified in the studies. The reported prevention strategies were: use of electronic drug prescription, clinical simulation, dosing protocol and incident reports. It is important for the risk identification and planning of prevention strategies to support the global analysis of the medication process.

Author Biographies

Bárbara Monteiro Volpatto, Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Enfermeira. Bacharel em Enfermagem.

Wiliam Wegner, Escola de Enfermagem Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor Adjunto - Departamento de Enfermagem Materno-Infantil (DEMI) Área de Concentração: Saúde da Criança

Luiza Maria Gerhardt, Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Educação. Professora Adjunta da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Eva Neri Rubim Pedro, Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Educação. Professora Associada da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Silvana da Silva Cruz, Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Larissa Edom Bandeira, Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Enfermeira. Residente do Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde: área de concentração Saúde da Criança do Hospital de Clínicas de Porto Alegre (HCPA). Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Published

2017-03-31

How to Cite

Volpatto, B. M., Wegner, W., Gerhardt, L. M., Pedro, E. N. R., Cruz, S. da S., & Bandeira, L. E. (2017). MEDICATION ERRORS IN PEDIATRICS AND PREVENTION STRATEGIES: AN INTEGRATIVE REVIEW. Cogitare Enfermagem, 22(1). https://doi.org/10.5380/ce.v22i1.45132

Issue

Section

REVIEW