THE VOICE OF THE AUDIENCE

Popular culture stories transposed to podcasts based on audience accounts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/am.v30i1.98968

Abstract

This paper investigates the process of transposing popular culture narratives to the digital landscape through audience participation. Using content analysis, it connects the concept of cultural hybridization proposed by Néstor Canclini (2003) with the theoretical perspective of folkcommunication (Trigueiro, 2008) to analyze the episode Causos de Lobisomem from the Poranduba podcast. The results highlight how the transition to the digital environment, based on audience accounts, not only reinterprets traditional narratives but also reinforces cultural hybridization in the digital context, enhancing connections and valuing popular culture.

Author Biographies

Marilaine Camargo, Universidade Tuiuti do Paraná

Mestre em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Email: mari.mcamargo@gmail.com

Letícia Porfírio Costacurta, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

Doutoranda em Comunicação e Linguagens (UTP), mestre em Comunicação e Linguagens (UTP) e bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

References

BELTRÃO, Luiz. Folkcomunicação: um estudo dos agentes e dos meios populares da informação de fatos e expressão de ideias. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3º. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BONINI, T. A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Radiofonias – Revista de Estudos em Mídia Sonora, v. 11, n. 1, 3 jul. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4315 >. Acesso em: 20 jun. 2024.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.

CARNEIRO, Edison. A dinâmica do folclore. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 3º. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1999.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

JENKINS, Henry. Convergence culture: Where old and new media collid. New York, NY: New, 2006.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Cultura do Podcast: reconfigurações do rádio expandido. Rio de Janeiro, Editora Mauad X, 2024.

LENDAS DO RECIFE. Podcast disponível na plataforma Spotify, em: <https://open.spotify.com/show/0CecvbXSaz3xiVqkBLh1kk?si=d51b8892ec6f42e7 >. Acessado em: 22 de dezembro de 2023.

MARQUES DE MELO, José. Diálogo com Beltrão. Revista Internacional de Folkcomunicação. Ponta Grossa, v. 16, n.37, p. 11-76, 2018. Disponível em: <https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/issue/view/838 >. Acesso em: 15 mai. 2024

MURRAY, Janet, H. Hamlet no Holodeck. São Paulo: Unesp, 2003.

ONG, Walter J. Oralidade e Cultura Escrita. São Paulo: Papirus,1998.

PORANDUBA. Podcast disponível na plataforma Spotify, em: <https://open.spotify.com/show/5EkAd1ynFougZz1z4iZGl1?si=6-6gpnAPTWGMMINjUhiQ0g >. Acessado em: 08 de dezembro de 2023.

SCHMIDT, Cristina (Org.). Folkcomunicação na Arena Global: avanços teóricos e metodológicos. São Paulo: Ductor, 2006.

TRIGUEIRO, Osvaldo M. Folk-Ativismo segundo Osvaldo Trigueiro. In: Metamorfoses de folkcomunicação: antologia brasileira. Org. José Marques de Melo, Guilherme Moreira Fernandes. São Paulo: Editae Cultura, 2013. 695-702.

TRIGUEIRO, Osvaldo M. Folkcomunicação e Ativismo Midiático. João Pessoa, Editora UFPB, 2008.

TRIGUEIRO, Osvaldo Meira. O ativista midiático da rede folkcomunicacional. Revista Internacional de Folkcomunicação. Ponta Grossa, v. 4, n.7, p. 1-13, 2008. Disponível em: <https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/18667 >. Acesso em: 02 jul. 2024

TRINCA, Mayra D.; FIGUEIREDO, Simone P. de. Formatos de Podcasts: uma nova proposta de classificação baseada em estruturas. Anais do 45º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom) - Universidade Federal da Paraíba (UFPB), 2022.

VIANA, Luana; VAZ CHAGAS, Luãn José. Categorização de podcasts no Brasil: uma proposta baseada em eixos estruturais. Observatório (OBS*), [S. l.], v. 1º de janeiro de 2024. DOI: 10.15847/obsOBS18120242369. Disponível em: <https://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/2369 >. Acesso em: 15 nov. 2024.

VIANA, Luana. Jornalismo narrativo em podcast: Imersividade, dramaturgia e narrativa autoral. Florianópolis, Editora Insular, 2023.

Published

2025-07-08

How to Cite

Camargo, M., & Porfírio Costacurta, L. (2025). THE VOICE OF THE AUDIENCE: Popular culture stories transposed to podcasts based on audience accounts. Ação Midiática – Estudos Em Comunicação, Sociedade E Cultura, 30(1). https://doi.org/10.5380/am.v30i1.98968

Issue

Section

Dossiê “Mídia e adaptação: texto, música, imagem, audiovisual”