Leadership

values and principles at black hawk down

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/am.v30i1.98548

Abstract

The armed forces constitute a paradigmatic example within the scope of leadership policies, due to the need for the group of military personnel to act together in the pursuit of interests established at a higher level. Black Hawk Down is a 2001 film directed and produced by Ridley Scott, which portrays the civil war in Somalia, in the early 1990s, with the participation of military personnel from the United States of America. The initial mission was to contribute to the security of logistical support, in terms of food and medicine, for the Somali population but, with Aidid's declaration of war on UN forces, a Ranger Task Force is allocated to the conflict. The objective of this article is to analyze the values and principles that underpin leadership on the battlefield in the film. This is a documentary research, which starts from the analysis of the narratives of the film's characters, seeking to portray a specific discursive practice. The Wildland Fire Leadership Values and Principles of the National Wildfire Coordinating Group were used as an analysis framework. The results identify the values of respect, duty, leadership and integrity as essential elements to cultivate the cohesion of the military, in order to guide decisions according to the proposed objectives.

Author Biographies

Jorge Bonito, Universidade de Évora

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra (Portugal). Pós-graduado em Proteção Civil pelo Instituto Politécnico de Castelho Branco e pela Universidade Aberta (Portugal). Professor Titular do Departamento de Pedagogia e Educação da Escola de Ciências Sociais da Universidade de Évora (Portugal). Membro do Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora e do Centro de Investigação em Didática, Tecnologia e Formação de Formadores da Universidade de Aveiro (Portugal). E-mail: jbonito@uevora.pt.

Hugo Oliveira, Universidade de Évora

Doutorando do Programa Doutoral em Ciências da Educação da Universidade de Évora (Portugal). Mestre em Supervisão Pedagógica pela Universidade da Beira Interior (Portugal). Graduado em Ensino de Biologia e Geologia – Ramo de Geologia pela Universidade de Évora. Professor Convidado do Departamento de Educação e Formação da Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre (Portugal). Membro do Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora. E-mail: hmjo@uevora.pt.

António Rosa, Exército Português

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Évora (Portugal). Mestre em Ciências da Educação pela Universidade de Évora. Graduado em Ciências Militares pela Academia Militar (Portugal). Militar na situação de reserva. Antigo quadro da Direção de Formação do Exército. E-mail: guelharosa@gmail.com.

Flávio Corsini, Centro de Educação da Universidade Federal de Roraima

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Graduação em Ciências Sociais pela Universidade do Espírito Santo. Professor do Curso de Pedagogia, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Federal de Roraima. E-mail: flavio.corsini@ufrr.br.

References

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4. ed. São Paulo: Vozes, 2011. 106 p.

DEPARTMENT OF THE ARMY. AR 600–100 personnel—General army profession and leadership policy. Department of the Army, 2017. 41 p.

DRØNNEN, M. Positive Leadership: Using Positive Psychology for a Better Workplace Culture. [s. l.] Springer, 2022. 122 p. https://doi.org/10.1007/978-3-031-10816-7

DUTRA, L. M. Cinema e Relações Internacionais: o Filme Falcão Negro em Perigo e a Somália em 1993. E-

Civitas, v. 7, n. 2, 2014. Disponível em: https://revistas.unibh.br/dcjpg/article/view/1249/763. Acesso em: 10 abr. 2025.

EKMAN, L. Fighting for strangers? military duty in contemporary war. In: HOLENWEGER, M.; JAGER, M.; KERNIC, F. (eds.). Leadership in Extreme Situations. [s. l.] Springer, 2017. p. 167-80. https://doi.org/10.1007/978-3-319-55059-610

EKMAN, L. Military Duty during Mission Deployment: Exploring Local Relations and Dynamics of Cohesion – The

Case of Swedish Troops. Armed Forces & Society, v. 0, 2023. https://doi.org/10.1177/0095327X231160424

FERREIRA, J. M. C.; NEVES, J.; CAETANO, A. Manual da Psicossociologia das Organizações. [s. l.] MacGraw-Hill, 2003. 722 p.

FISCHER, R. M. B. A análise do discurso: para além de palavras e coisas. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, jul, p. 18–37, 1995. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71741/40676 GONÇALVES, S. P. Psicossociologia do Trabalho e das Organizações. [s. l.] Pactor, 2014. 680 p.

JANOWITZ, M. The professional soldier. [s. l.] The Free Press, 1960. 529 p.

MCKINSEY & COMPANY. What is leadership? Disponível em: https://www.mckinsey.com/featuredinsights/mckinsey-explainers/what-is-leadership#/. Acesso em: 25 nov. 2023.

NUCIARI, M.; OLIVETTA, E. Leaders for Tomorrow: Challenges for Military Leadership in the Age of Asymmetric Warfare. [s. l.] Springer, 2021. 263 p.

NWCG - NATIONAL WILDFIRE COORDINATING GROUP. Leading in the wildland fire service. Idaho:

National Wildfire Coordinating Group, 2007. 271 p. Disponível em: https://www.nwcg.gov/sites/default/files/publications/pms494-2.pdf. Acesso em: 25 nov. 2023.

PRINCE, S. Firestorm: American Film in the Age of Terrorism. Columbia University Press, 2009.

ROBLES, J. A. What makes a good leader? NCO Journal, [s. l.] p. 1-4, jan 2021. Disponível em:

armyupress.army.mil/Portals/7/nco-journal/images/2021/January/Good-Leaders/Good-Leader.pdf. Acesso em: 25 nov. 2023.

SINEK, S. Why good leaders make you feel safe, 2014. Disponível em:

https://www.ted.com/talks/simon_sinek_why_good_leaders_make_you_feel_safe?language=pt-BR#t-13599. Acesso em: 25 nov. 2023.

SHAHEEN, J. G. Reel Bad Arabs: How Hollywood Vilifies a People. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, v. 588, 171-193, 2003. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1049860. Acesso em: 10 abr. 2025.

TALGAM, I. Lead like the great conductors, 2009. Disponível em: https://www.ted.com/talks/itay_talgam_lead_like_the_great_conductors. Acesso em: 25 nov. 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.

Published

2025-07-08

How to Cite

Bonito, J., Oliveira, H., Rosa, A., & Corsini, F. (2025). Leadership: values and principles at black hawk down. Ação Midiática – Estudos Em Comunicação, Sociedade E Cultura, 30(1). https://doi.org/10.5380/am.v30i1.98548

Issue

Section

Artigos | Articles