Facing the borderlands

Sandra Cisneros em “House of my own”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/rvx.v19i4.97475

Keywords:

Sandra Cisneros, Pedagogia engajada, Educação linguística e literatura., Práticas decoloniais

Abstract

This article proposes reflections about possibilities of English interactions from literature produced by women, using the idea that literature as an ally in practice with different points of view. From that scenario, it is possible to introduce decolonial and non-hegemonic concepts in English interactions, and for that the article intends a research made from the critical perspective to Sandra Cisneros (2020) in “A House of My Own”, in order to recognize experiences that are structed from socially constructed categories, from the author and narrator world perspective. For theoretical foundation, HOOKS (2013), CANAGARAJAH (2010), KACHRU (1985), FERREIRA (2015) and KILOMBA (2016) stand out. In conclusion, by proposing pedagogical practices that discuss and question both literature and language hegemony, it is possible to create access and highlight to different world view constructions, in language education contexts to build and engaged pedagogy that consider multiculturality involving language.

Author Biographies

Tallyssa Izabella Machado Sirino, UFPR

Doutora em Letras, área de concentração Linguagem e Sociedade, linha de pesquisa Linguagem Literária e Interfaces Sociais, pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, turma 2015-2019. Mestre em Letras, área de concentração Linguagem e Sociedade, na Linha de Pesquisa Linguagem literária e Interfaces Sociais, pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Especialista em Ensino de Línguas Estrangeiras Modernas pela UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2010).Graduada em Letras Português/Inglês e Respectivas Literaturas pela UNIPAN - União Paramericana de Ensino de Cascavel (2009). Atualmente sou Professora Assistente na PUCPR, no curso de Letras, e ministro disciplinas relacionadas à língua inglesa e literaturas. Tenho me dedicado a práticas decoloniais no ensino de língua e literatura, e suas relações com a formação de professores e leitores. Oriento trabalhos que se dedicam ao estudo crítico da autoria em relações com a língua e a literatura. Fui professora colaboradora na UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro Oeste, no Departamento de Letras, de 2014 a 2016.

Camila dos Santos Bortot, PUCPR

Graduanda do curso de Letras Português e Inglês na Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Fez parte do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa Institucional de bolsas de Iniciação Científica (PIBIC - modalidade voluntária). Está ligada ao Programa de Residência Pedagógica da PUCPR.

References

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands: the new mestiza = La Frontera. San Francisco: Aunt Lute Book, p. 77, 1987. Disponível em: http://users.uoa.gr/~cdokou/TheoryCriticismTexts/Anzaldua-borderlands-la-frontera.pdf. Acesso em: 05 ago. 2021.

BONNICI, Thomas. Introdução ao estudo das literaturas pós-coloniais. Mimesis, Bauru, v. 19, n. 1, p. 07-23, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio/linguagens-e-suas-tecnologias-no-ensino-medio-competencias-especificas-e-habilidades. Acesso em: 30 ago. 2021.

BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. White Plains, NY: Pearson, p. 149-162, 2001.

CANAGARAJAH, Suresh; SAID, Selim Ben. English language teaching in the outer and expanding circles. In: MAYBIN, Janet; SWANN, Joan. The Routledge Companion to English Language Studies. Routledge, 2010, p. 157-170.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In:______. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011.

CARRILLO, Karen Juanita. How The Chicano Movement Championed Mexican-American Identity and Fought for Change. History, set. 2020. Disponível em: https://www.history.com/news/chicano-movement. Acesso em: 06 ago. 2021.

CISNEROS, Sandra. A casa na Rua Mango. Porto Alegre: Dublinense, p. 141-142, 2020.

CISNEROS, Sandra. A house of my own. In: The house on Mango Street. New York: Vintage Contemporaries, p. 108, 1984.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, p. 9-73, 2016.

EYSTUROY, Annie O. The House on Mango Street: A Space of Her Own. In: BLOOM, Harold. Sandra Cisneros’s The House on Mango Street. Nova York: Infobase, 2010, p. 61-79. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=RocyMvMgf44C&oi=fnd&pg=PA61&dq=the+house+on+mango+street&ots=HmYIheawLp&sig=96nXdoCUcfX-MQeVQwbBtJ3auT8#v=onepage&q=the%20house%20on%20mango%20street&f=false. Acesso em: 23 mai. 2021.

FERREIRA, Aparecida de Jesus. Letramento Racial Crítico através de narrativas autobiográficas. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2015, p. 21-50.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013, p. 51-63, 83-104.

JENKINS, Jennifer. English as Lingua Franca: interpretations and attitudes. In: BOLTON, Kingsley; DAVIS, Daniel. World Englishes. Wiley, 2009, p. 200-207. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/227663650_English_as_a_Lingua_Franca_interpretations_and_attitudes. Acesso em: 24 mai. 2021.

JORDÃO, Clarissa Menezes. EAL-ELF-EFL-EGL: same difference?. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 14, p. 13-40, 2014.

KACHRU, B. B. Standards, codification and sociolinguistic realism: the English language in the outer circle. In: QUIRK, R.; WIDDOWSON, H. G. (Ed.). English in the World: Teaching and Learning in the Language and Literatures. Cambridge: Cambridge University Press, 1985, p. 11-30.

KILOMBA, Grada. Descolonizando o conhecimento: uma palestra-performance de Grada Kilomba. 2016. Tradução: Jessica Oliveira. Disponível em: http://www.goethe.de/mmo/priv/15259710-STANDARD.pdf. Acesso em: 24 mai. 2021.

LAZAR, Gillian. Literature and Language: A guide for teachers and trainers. United Kingdom: Cambridge University Press, 2009, p. 14-21.

MIGNOLO, Walter D. Coloniality-The Darker Side of Western Modernity. The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options, p. 1-26, 2011.

NAVARRO, Michelle. Moving Beyond the Chicano Borderlands. TED Talks. Monterey (Califórnia), fev. 2018. Disponível em: https://www.ted.com/talks/michelle_navarro_moving_beyond_the_chicano_borderlands. Acesso em: 05 ago. 2021.

PEDRUZZI, Alana das Neves; SCHMIDT, Elisabeth Brandão; GALLIAZI, Maria do Carmo; PODEWILS, Tamires Lopes. Análise Textual Discursiva: os movimentos da metodologia de pesquisa. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 10, n. 2, p. 591, mai./ago. 2015.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Buenos Aires, 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.

QUIRK, Radolph. The English Language in a Global Context. In: QUIRK, R.; WIDDOWSON, H. G. (Ed.). English in the World: Teaching and Learning in the Language and Literatures. Cambridge: Cambridge University Press, 1985, p. 1-6.

RAJAGOPALAN, R. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003, p. 68-70.

Relatório do INEP. CENSO ESCOLAR - EDUCACENSO: o item cor/raça no censo escolar da Educação Básica. 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/educacenso/documentos/2015/cor_raca.pdf. Acesso em: 26 set. 2021.

SEGADE, Gustavo. Toward a Dialectic of Chicano Literature. Mester. California, 1973.

WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. São Paulo: Tordesilhas, 2014, p. 147-152.

Published

2025-05-29

How to Cite

Machado Sirino, T. I., & dos Santos Bortot, C. (2025). Facing the borderlands: Sandra Cisneros em “House of my own”. Revista X, 19(4), 1274–1300. https://doi.org/10.5380/rvx.v19i4.97475

Issue

Section

Dossiê Atemático - volume 19, nº 4, 2024