DIREITO À EDUCAÇÃO PARA AS POPULAÇÕES DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS NA AMAZÔNIA AMAPAENSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.100705

Keywords:

Acesso à educação, Educação do Campo, Educação Quilombola, Educação Indígena, Amazônia Amapaense

Abstract

The objective of this study is to analyze the constitutional right to education of riverine, rural, quilombola, and indigenous populations in Amapá between 2014 and 2023. This is a documentary study, based on the principles of historical-dialectical materialism, which analyzes the evolution of the number of schools and enrollments, age-grade distortion rates, and school performance. The information analyzed was from the School Census of the Anísio Teixeira National Institute for Educational Studies and Research (INEP). The results indicate: a) decline in basic education services in Amapá, with a rate higher than recorded in Brazil; b) greater challenges in ensuring access to early childhood education and secondary education; c) expansion of educational services in rural areas, indigenous territories, and quilombola communities, without, however, ensuring the effectiveness of the right to education for the peoples of the Amapá Amazon, with the persistence of problems related to insufficient services, age-grade distortion, and failure and dropout rates. It is concluded that the guarantee of the right to education, a central issue in the struggle of the peoples of the Amazon region of Amapá, requires greater commitment from the State in maintaining social public policies, combined with the defense of these peoples and their territories.

Author Biographies

André Rodrigues Guimarães, Universidade Federal do Amapá

Doutor em Educação. Professor da Universidade Federal do Amapá. Macapá, AP. Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1153-0771. E-mail: andre@unifap.br 

Antonia Costa Andrade, Universidade Federal do Amapá

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal do Amapá. Macapá, AP. Brasil. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-4527-8562.  E-mail: antonia@unifap.br 

Francisca Antonia da Costa Oliveira, Universidade Federal do Amapá

Mestra em Educação. Professora de Ensino Básico Técnico e Tecnológico - EBTT. Macapá, AP.  Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9983-909X. Email: theska41@hotmail.com

References

ARAUJO, Gilda Cardoso. Estado, política educacional e direito à educação no Brasil: “O problema maior é o de estudar”. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 39, p. 279-292, jan./abr. 2011; Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/bC4kV7mHZJJpvJS7bnzQQ7x/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 maio 2025.

ARROYO, Miguel G. Fracasso/Sucesso: um pesadelo que perturba nossos sonhos. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 71, p. 33-40, jan. 2000. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2618/2356. Acesso em 10 dez. 2024.

BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula, Laced, 2019.

CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CROSO, Camilla; MAGALHÃES, Giovanna Modé. Privatização da educação na América Latina e no Caribe: tendências e riscos para os sistemas públicos de ensino. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 134, p.17-33, jan.-mar., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MBjSzsT8hKZvP3VN3hHFvtn/?format=pdf&lang=pt. Aceso em: 14 jun. 2025.

CRUZ, Renilton; HAGE, Salomão Mufarrej. Fechamento das escolas do campo como política de governo no estado do Pará: da mitigação de direitos aos enfrentamentos necessários. In: SANTOS, Arlete Ramos et al. (org.). A educação do campo como processo de disputa no contexto do capital. Curitiba: Appris, 2023.

CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, julho/ 2002. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/563/562. Acesso em: 10 março 2025.

CUSTÓDIO, André Viana; MÂNICA, Celiena Santos. Crianças e adolescentes indígenas e as desigualdades na educação básica: uma análise sobre o fracasso escolar enquanto uma discriminação sociocultural. Revista SSH, Palmas, TO, v. 1, n. 5, jul./dez., 2023, p. 66. Disponível em https://ulbra-to.br/singular/index.php/SingularSH/article/view/161/100. Acesso em: 24 jun. 2025.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.

FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PMP4Lw4BRRX4k8q9W7xKxVy/?format=pdf&lang=pt. Aceso em: 14 jun. 2025.

MACEDO, Pedro Clei Sanches; BICALHO, Ramofly. Escola da Terra no contexto da Amazônia Amapaense: entre tempos, espaços e saberes amazônicos. Revista Educação e Políticas em Debate – v. 12, n. 1, p. 220-239, jan./abr. 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67543. Acesso em: 31 jan. 2025.

SANTOS, Valéria Prazeres; SANTOS, Arlete Ramos. Relação entre a distorção idade-série nas escolas do campo e as políticas de avaliação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, p.166-184, out./dez., 2020. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed. Acesso em: 14 maio 2025.

SANTOS, Vanessa Costa; GARCIA, Fátima Moraes. O fechamento de escolas do campo no Brasil: da totalidade social a materialização das diretrizes neoliberais. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, Dossiê n.4, Vol. 1, out. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/31790/21771. Acesso em: 27 fev. 2025.

SAVIANI, Demerval. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 124, p. 743-760, jul.-set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BcRszVFxGBKxVgGd4LWz4Mg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 maio 2025.

Published

2025-12-02

How to Cite

Guimarães, A. R., Andrade, A. C., & Oliveira, F. A. da C. (2025). DIREITO À EDUCAÇÃO PARA AS POPULAÇÕES DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS NA AMAZÔNIA AMAPAENSE. Jornal De Políticas Educacionais, 19(1). https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.100705

Issue

Section

Dossiê: Políticas para a educação básica em territórios das Amazônias