DIREITO À EDUCAÇÃO PARA AS POPULAÇÕES DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS NA AMAZÔNIA AMAPAENSE
DOI:
https://doi.org/10.5380/jpe.v19i1.100705Keywords:
Acesso à educação, Educação do Campo, Educação Quilombola, Educação Indígena, Amazônia AmapaenseAbstract
The objective of this study is to analyze the constitutional right to education of riverine, rural, quilombola, and indigenous populations in Amapá between 2014 and 2023. This is a documentary study, based on the principles of historical-dialectical materialism, which analyzes the evolution of the number of schools and enrollments, age-grade distortion rates, and school performance. The information analyzed was from the School Census of the Anísio Teixeira National Institute for Educational Studies and Research (INEP). The results indicate: a) decline in basic education services in Amapá, with a rate higher than recorded in Brazil; b) greater challenges in ensuring access to early childhood education and secondary education; c) expansion of educational services in rural areas, indigenous territories, and quilombola communities, without, however, ensuring the effectiveness of the right to education for the peoples of the Amapá Amazon, with the persistence of problems related to insufficient services, age-grade distortion, and failure and dropout rates. It is concluded that the guarantee of the right to education, a central issue in the struggle of the peoples of the Amazon region of Amapá, requires greater commitment from the State in maintaining social public policies, combined with the defense of these peoples and their territories.
References
ARAUJO, Gilda Cardoso. Estado, política educacional e direito à educação no Brasil: “O problema maior é o de estudar”. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 39, p. 279-292, jan./abr. 2011; Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/bC4kV7mHZJJpvJS7bnzQQ7x/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 maio 2025.
ARROYO, Miguel G. Fracasso/Sucesso: um pesadelo que perturba nossos sonhos. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 71, p. 33-40, jan. 2000. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2618/2356. Acesso em 10 dez. 2024.
BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula, Laced, 2019.
CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012.
CROSO, Camilla; MAGALHÃES, Giovanna Modé. Privatização da educação na América Latina e no Caribe: tendências e riscos para os sistemas públicos de ensino. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 134, p.17-33, jan.-mar., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MBjSzsT8hKZvP3VN3hHFvtn/?format=pdf&lang=pt. Aceso em: 14 jun. 2025.
CRUZ, Renilton; HAGE, Salomão Mufarrej. Fechamento das escolas do campo como política de governo no estado do Pará: da mitigação de direitos aos enfrentamentos necessários. In: SANTOS, Arlete Ramos et al. (org.). A educação do campo como processo de disputa no contexto do capital. Curitiba: Appris, 2023.
CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, julho/ 2002. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/563/562. Acesso em: 10 março 2025.
CUSTÓDIO, André Viana; MÂNICA, Celiena Santos. Crianças e adolescentes indígenas e as desigualdades na educação básica: uma análise sobre o fracasso escolar enquanto uma discriminação sociocultural. Revista SSH, Palmas, TO, v. 1, n. 5, jul./dez., 2023, p. 66. Disponível em https://ulbra-to.br/singular/index.php/SingularSH/article/view/161/100. Acesso em: 24 jun. 2025.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.
FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PMP4Lw4BRRX4k8q9W7xKxVy/?format=pdf&lang=pt. Aceso em: 14 jun. 2025.
MACEDO, Pedro Clei Sanches; BICALHO, Ramofly. Escola da Terra no contexto da Amazônia Amapaense: entre tempos, espaços e saberes amazônicos. Revista Educação e Políticas em Debate – v. 12, n. 1, p. 220-239, jan./abr. 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67543. Acesso em: 31 jan. 2025.
SANTOS, Valéria Prazeres; SANTOS, Arlete Ramos. Relação entre a distorção idade-série nas escolas do campo e as políticas de avaliação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, p.166-184, out./dez., 2020. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed. Acesso em: 14 maio 2025.
SANTOS, Vanessa Costa; GARCIA, Fátima Moraes. O fechamento de escolas do campo no Brasil: da totalidade social a materialização das diretrizes neoliberais. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, Dossiê n.4, Vol. 1, out. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/31790/21771. Acesso em: 27 fev. 2025.
SAVIANI, Demerval. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 124, p. 743-760, jul.-set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BcRszVFxGBKxVgGd4LWz4Mg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 maio 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Os autores são autorizados a assinarem contratos adicionais, separadamente, para distribuição não exclusiva da versão publicada nesta revista (por exemplo, em repositórios institucionais ou capítulos de livros), com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista).
c) Os autores são estimulados a publicar e distribuir a versão onlline do artigo (por exemplo, em repositórios institucionais ou em sua página pessoal), considerando que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e as citações do artigo publicado.
d) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
e) Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
English version:
Authors who publish at JPE agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant JPE the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to sign additional contracts, separately, for non-exclusive distribution of the version published in JPE (for example, in institutional repositories or book chapters, with acknowledgment of their authorship and initial publication at JPE).
c) Authors are encouraged to publish and distribute the online version of the article (for example, in institutional repositories or on their personal page), considering that this can induce the science, as well as increase the impact and citations of the published article.
d) This journal provides public access to all of its content, as this allows greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this website will be used exclusively for the JPE purposes, and will not be available for other purposes.
Versión en Español
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
a) Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho de primera publicación, con la obra licenciada simultáneamente bajo la Creative Commons Attribution License que permite compartir la obra con reconocimiento de su autoría y publicación inicial en esta revista.
b) Los autores están autorizados a firmar acuerdos adicionales, por separado, para la distribución no exclusiva de la versión publicada en esta revista (por ejemplo, en repositorios institucionales o capítulos de libros), con reconocimiento de su autoría y publicación inicial en esta revista).
c) Se alienta a los autores a publicar y distribuir la versión en línea del artículo (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su página personal), considerando que esto puede generar cambios productivos, así como aumentar el impacto y las citas del artículo publicado.
d) Esta revista brinda acceso público a todo su contenido, ya que esto permite una mayor visibilidad y alcance de los artículos y reseñas publicados. Para obtener más información sobre este enfoque, visite Public Knowledge Project, un proyecto que desarrolló este sistema para mejorar la calidad académica y pública de la investigación, distribuyendo el OJS, así como otro software para respaldar el sistema de publicación de acceso público para fuentes académicas.
e) Los nombres y direcciones de correo electrónico en este sitio serán utilizados exclusivamente para los fines de la revista, no estando disponibles para otros fines.

This work is licensed under a Creative Commons Atribution 4.0 International.
