Gender and Health: Experiences in health education for the transgender population

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/ef.v1i37.98879

Keywords:

Health, Gender, LGBTQIAPN+, Equity, Gender Affirmation.

Abstract

From the courses of Administration, Physiotherapy, Nutrition, and Dentistry at the Universidade Franciscana, which is part of the PET-Saúde: Equidade project by the Ministry of Health, developed during the year 2024 in an LGBTQAPN+ clinic located in a municipality in the interior of Rio Grande do Sul. The period of the experiences took place between June and December 2024 and was guided by the group's preceptor psychologist. The authors interacted, planned, and coordinated the group called Gender Affirmation, in a conversational circle format, lasting one hour on Wednesdays, covering topics on gender, sexuality, mental health, inclusion, rights of transgender people, hormonization, and other topics brought by the participants. In accordance with the practices proposed by PET-Saúde Equidade, it is stated that the Gender Affirmation group establishes itself as a potential means to provide transgender individuals with the opportunity for speech, listening, identification through common themes among participants, welcome, and expression, which enables the creation of bonds of belonging and security, essential aspects for understanding, acceptance, and support regarding gender identity in a healthy way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bianca Uhmann Rigodanzo, Universidade Franciscana

Acadêmica de Nutrição. Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Sara Belmonte de Andrade Rodrigues, Universidade Franciscana

Acadêmica de Odontologia. Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Daiane de Magalhães Tolentino, Secretaria de Saúde/Prefeitura Municipal de Santa Maria

Preceptora e Psicóloga. Ambulatório LGBT+, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Julia De Abreu Dall' Agnol, Universidade Franciscana

Acadêmica de Administração. Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Janaína Marchi, Universidade Franciscana

Coorientadora. Docente do curso de Administração, Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Lenise Menezes Seerig, Universidade Franciscana

Orientadora. Docente do curso de Odontologia. Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

References

ARÁN, M.; MURTA, D.; LIONÇO, T. Transexualidade e saúde pública no Brasil. Ciência & Saúde coletiva, [S. l.], vol. 14, n. 4, p. 1141-1149, 2009.

ARAÚJO, M. F. Diferença e igualdade nas relações de gênero: revisitando o debate. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 17, p. 41-52, 2005.

AYRES, J. R. C. M. Cuidado e reconstrução das práticas de Saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 8, n. 14, p. 73-92, 2004.

BARBOSA, L. M.; SILVA, A. B.; COSTA, R. P. Conhecimento de estudantes de saúde acerca da assistência à população LGBTQIA+. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [S. l.], v. 25, p. e17031, 2025.

BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 1990.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.836, de 1º de dezembro de 2011. Institui, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS), a Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Diário Oficial da União, Brasília, 2011.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, 2004.

CRENSHAW, K. Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color. Stanford Law Review, [S. l.], v. 43, p. 1241-1299, 2002.

GÖTTEMS, D. H.; TORMAN, R. Violência psicológica: silêncio e invisibilidade, até quando? Extensão em Foco, [S. l.], n. 32, p. 18-37, 2024.

GUANAES, C.; JAPUR, M. Sentidos de doença mental em um grupo terapêutico e suas implicações. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 21, n. 2, p. 227-235, 2005.

PEREIRA, R. P. Projeto “Fala Mulher!”: Uma proposta interdisciplinar de Educação em Saúde. Extensão em Foco, [S. l.], n. 5, p. 59-62, 2010.

SANTOS, R. S. Cartilha Nacional de Serviços Públicos de Saúde para a Pessoa Trans: rede de serviços ambulatoriais e hospitalares especializados. Itabuna: Universidade Federal do Sul da Bahia, 2021. Disponível em: https://ufsb.edu.br/proaf/images/SEPSE/documentos/Cartilha_Nacional_de_Servi%C3%A7os_P%C3%BAblicos_de_Sa%C3%BAde_para_a_pessoa_trans.pdf. Acesso em: 26 maio 2025.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Defining sexual health, 2006. Disponível em: https://www.who.int/health-topics/sexual-health#tab=tab_1 Acesso em: 24 de maio de 2025.

Published

2025-08-12

How to Cite

Uhmann Rigodanzo, B., Belmonte de Andrade Rodrigues, S., de Magalhães Tolentino, D., De Abreu Dall’ Agnol, J., Marchi, J., & Menezes Seerig, L. (2025). Gender and Health: Experiences in health education for the transgender population. Extensão Em Foco, 1(37), 95–105. https://doi.org/10.5380/ef.v1i37.98879

Issue

Section

EXPERIENCE REPORT