Curricularization of extension in undergraduate courses: academic productions in the period (20182023) in Paraná-Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5380/ef.v1i35.95475Keywords:
University extension, Extension curriculum, Formation teacher , State of knowledgeAbstract
This bibliographic review study aims to analyze what the academic -scientific production (theses and dissertations) produced in the context of the Stricto Sensu Graduate Programs in Education of Paraná Brazil indicate, on the theme of curricularization of university extension within the scope of Bachelor's Degrees. A descriptive-exploratory research and bibliographic procedure of the state of knowledge type were carried out, referenced in Romanowski and Ens (2006) and Vosgerau and Romanowski (2014), through the mapping of the theses and dissertations available in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), produced between the years 2018 and 2023. Of the 37 researches found, only 3 bel onged to the PPG in Education of the referred region, of which after a floating reading, 1 thesis and 1 dissertation were selected. Silva's dissertation (2023) produced at the State University of Maringá (UEM) investigated the curricularization of extension in undergraduate courses with a focus on curricular obstacles to identity formation. The thesis produced by Zanon (2022) investigated the process of curricularization of extension in the training of UEPG undergraduates. The results reveal the lack of research on this topic within the limits of this study, from which it is inferred that the relevance of the curricularization of university extension, due to the complexity that accompanies it, constitutes the object of intense discussion and analysis by the scientificacademic community, since it is not a matter of implementing it only in compliance with the accounting of credits, on the contrary, it is necessary to break paradigms and assume it to meet teacher training from the emancipatory critical perspective and enhance social transformation.
Downloads
References
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 07, de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação 2014-2024 e dá outras providências.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE (2014-2024) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
CANO MENONI, A. La extensión universitaria en la transformación de la Universidad Latinoamericana del siglo XXI: disputas y desafíos. In: ACOSTA SILVA, A et al. Los desafíos de la universidad pública en América Latina y el Caribe. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2015. p. 287-380.
CORTEZ, J. et al. Curricularização da extensão no curso de licenciatura em Física da Universidade de Passo Fundo. Revista Conexão, UEPG, v.15, n. 2, p.165-171, maio/ago. 2019.
DONATO, S. P.; SILVA, M. T. da. Formação inicial de professores para educação básica e sua interface com os territórios educativos: estado do conhecimento. Revista Diálogo Educacional, Curitiba: Editora PUCPRESS, v. 23, nº 79, p. 1652-1669, out./dez. 2023.
FERREIRA, N. S. de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano 79, ago., 2002.
FORPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Gráfica da UFRGS. Porto Alegre, RS, 2012 (Coleção Extensão Universitária; v. 7).
FORPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS. Avaliação Nacional da extensão Universitária. [Brasília]: MEC/SESu; [Paraná]: UFPR; [ilhéus (Bahia)]: UESC, 2001. 98p. (Coleção Extensão Universitária; v.3).
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? [recurso eletrônico] /Paulo Freire; tradução Rosiska Darcy de Oliveira. – [1.ed.] - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. Recurso digital.
GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária para quê? Instituto Paulo Freire, 2017.
JEZINE, E. As práticas curriculares e a extensão universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2004.
OLIVEIRA, L. V. “Curricularização” da extensão Universitária: proposta de impactos para sua implementação no ensino superior brasileiro. Revista Cocar. v.18, n. 36, 2023. p.1-120.
PUIGRRÓS, A. História y prospectiva de la Educacion Popular latino-americana. In: GADDOTTI, Moacir; BRANDÃO, Carlos Alberto torres (orgs). Educação popular: Utopia latino-Americana. São Paulo: Cortez/Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
REIS, Y.A. L. SARTI, R. extensão universitária: as concepções em ações orquestradas por licenciandos. Revista extensão em foco. Palotina, n. 26, p.74-91, jan./jul.2022.
ROCHA, G. Extensão Universitária: Comunicação ou domesticação? Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 6/7, n. 2/1, jul./dez. 1983 jan./jun. 1984.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, PR, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.
SANTOS, P. M.; GOUW, A. M. S. Contribuição da curricularização da extensão na formação de professores. Interfaces da educ, Paranaíba, v. 12, n. 34, p. 922-946, 2021.
SILVA, F. L. O. Dos entraves curriculares à formação identitária: uma análise da curricularização da extensão nos cursos de licenciatura. 2023. 100 f. Mestrado em EDUCAÇÃO. Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR.
SILVA, M. D. S.; VASCONCELOS, S. D. Extensão Universitária e Formação Profissional: avaliação da experiência das Ciências Biológicas na Universidade Federal de Pernambuco. Estudos em Avaliação Educacional, 17, n. 33, jan./abr. 2006. 119-136.
SILVA, S. P.; QUIMELLI, G. A. de Sá. A Extensão Universitária como espaço de formação profissional do assistente social e a efetivação dos princípios do projeto ético-político. Revista Emancipação. Ponta Grossa: Editora da UEPG, ano 6, n.1, p.279-296, jan./jun., 2006.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p.165-189, jan./abr. 2014.
ZANON, D. P. O processo de curricularização da extensão universitária na formação de licenciandos na UEPG. 2022. 293f. Doutorado em EDUCAÇÃO. Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa/PR, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vanderleia Martins de Almeida, Sueli Pereira Donato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright in articles published in this journal rests with the author, with first publication rights to the journal. As a result of being published in this open access journal, the articles are free to use, and any part of the publications may be reproducing provided that proper credit is given.
All articles published in the Journal Extensão em Foco are under CC BY 4.0 International license.


