Surveillance Capitalism and Facebook CAPITALISM AND FACEBOOK:

User data collection and the role of social media in the 2016 U.S. presidential elections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/cg.v14i3.100005

Keywords:

Surveillance capitalism, Elections, Facebook, Fake news

Abstract

Digital social networks have transformed contemporary political communication, particularly through their operation under the logic of surveillance capitalism — an economic model based on the collection and commercialization of personal data. This article examines the role of Facebook in the 2016 United States presidential election, with a specific focus on Donald Trump's campaign. The objective is to investigate how the platform embedded in this model may have influenced voter behavior through algorithms, psychometric targeting, and the dissemination of disinformation. The methodology combines bibliographic and documentary review, and analyzes the use of data by Cambridge Analytica, the deployment of fake news and dark posts, and the creation of echo chambers that reinforced pre-existing political beliefs among users. The findings suggest that Facebook may have contributed to their political polarization by delivering personalized content that restricted access to diverse perspectives. Additionally, the research demonstrates that surveillance of capitalism extends beyond the economic sphere, directly impacting political communication and democratic integrity. Accordingly, the study underscores the importance of discussing digital regulation and exploring strategies to counter the spread of content that undermines democratic environments.

Author Biographies

Letícia Biagi Martins, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduated in International Relations from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). Email: leticiabm402@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0009-0005-1290-2380.

Augusto Leal Rinaldi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Ciência Política pela Universidade de São Paulo (USP) e professor nos cursos de graduação em Relações Internacionais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e do Centro Universitário Belas Artes de São Paulo. Professor-pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas da Universidade de Mogi das Cruzes (UMC). Pesquisador do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia para Estudos sobre os Estados Unidos (INCT-INEU) e do Grupo de Estudos sobre Ásia do Núcleo de Pesquisa em Relações Internacionais da Universidade de São Paulo (GEASIA-NUPRI). Membro do Núcleo de Estudos em Relações Internacionais da PUC-SP (NERI). Em 2019, fui "Visiting Ph.D. Researcher" no Leibniz-Institut für Globale und Regionale Studien (GIGA). Autor do livro: "O BRICS nas Relações Internacionais Contemporâneas: alinhamento estratégico e balanceamento de poder global". Interesses de pesquisa: BRICS; potências emergentes; reconfiguração do poder global; política externa brasileira; política externa chinesa; diplomacia da vacina.

References

ALLCOTT, Hunt.; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, v. 31, n. 2, p. 211-236, 2017.

BECKET, Lois. Trump digital director says Facebook helped win the White House. The Guardian, London, 2017. Disponível em: https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/08/trump-digital-director-brad-parscale-facebook-advertising.Acesso em: 20 maio 2024.

BORELLI, Patrícia C. O capitalismo de vigilância na perspectiva das Relações Internacionais: uma análise a partir da questão do 5G. (Tese de Doutorado). Campinas, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2022. 237p.

CESARINO, Letícia. Como vencer uma eleição sem sair de casa: a ascensão do populismo digital no Brasil. Internet & Sociedade, v. 1, n. 1, p. 91–120, 2020.

DA EMPOLI, Giuliano. Os engenheiros do caos. Como as fake news, as teorias da conspiração e os algoritmos estão sendo utilizados para disseminar ódio, medo e influenciar eleições. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

DELANY, Colin. To Help Elect Trump, Brad Parscale Automated Facebook Best Practices on a Vast Scale. E-politics.com, s.l. 11 out. 2017. Disponível em: http://www.epolitics.com/2017/10/11/help-elect-trump-parscale-automated-facebook-best-practicesvast-scale/. Acesso em: 13 de jun. de 2024.

DODGE, Martin.; KITCHIN, Rob. The automatic management of drivers and driving space. Geoforum, v. 38, n. 2, p. 264–275, 2007. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2006.08.004.

EVANGELISTA, Rafael de A. Capitalismo de Vigilância no sul global: por uma perspectiva situada. In: Simpósio Internacional LAVITS. Vigilancia, Democracia y Privacidad en América Latina: Vulnerabilidades y resistencias. 29 y 30 de noviembre, 01 de diciembre de 2017. Santiago, Chile, p. 243-253, 2017.

EMARKETER. 29 Estatísticas do Instagram para o Marketing em 2025. Net Instagram Stories Ad Revenues Worldwide, 2019-2023. S.l. Disponível em: https://embedsocial.com/pt/blog/instagram-statistics/#Instagram_Ads_statistics. Acesso em: 06 ago. 2024.

FREEDMAN, Max. How Businesses Are Collecting Data (And What They’re Doing With It). Business News Daily, s.l. 20 out. 2023. Disponível em: https://www.businessnewsdaily.com/10625-businesses-collecting-data.html. Acesso em: 11 jun. 2024.

FUCHS, Christian. Social Media: A Critical Introduction. Washington, DC: SAGE, 2014.

G1. Vitória de Trump contraria pesquisas e projeções nos EUA. Caderno Mundo, São Paulo, 09 nov. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://g1.globo.com/mundo/eleicoes-nos-eua/2016/noticia/2016/11/pesquisas_.html. Acesso em: 11 nov. 2024.

GALLOWAY, Scott. Os Quatro: Apple, Amazon, Facebook e Google. O Segredo dos Gigantes da Tecnologia. Rio de Janeiro: Alta Books, 2020.

GRASSEGGER, Hannes; KROGERUS, Mikael. The data that turned the world upside down. Motherboard, 28 jan. 2017. Disponível em: https://motherboard.vice.com/en_us/article/mg9vvn/how-our-likes-helped-trump-win. Acesso em: 02 de out. de 2024.

GUTIERREZ, Felipe. Como Donald Trump venceu as eleições de 2016 com 3 milhões de votos a menos que a adversária Hillary Clinton. G1, Rio de Janeiro, Caderno Mundo, 25 out. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/mundo/eleicoes-nos-eua/2020/noticia/2020/10/25/como-donald-trump-venceu-as-eleicoes-de-2016-com-3-milhoes-de-votos-a-menos-que-a-adversaria-hillary-clinton.ghtml. Acesso em: 01 de nov. de 2024.

HEWAGE, Thulara et al. Review: Big Data Techniques of Google, Amazon, Facebook and Twitter. Journal of Communications, v. 13, n. 2, p. 94–100, 2018.

HOWARD, Philip N. New Media Campaigns and the Managed Citizen. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

ITUASSU, Arthur et al. De Donald Trump a Jair Bolsonaro: democracia e comunicação política digital nas eleições de 2016, nos Estados Unidos, e 2018, no Brasil. Anais, 8º Congresso COMPOLÍTICA, Brasília–DF, p. 1–25, 2019.

JÚNIOR, Wilson R. V. et al. O capitalismo de vigilância informacional no contexto da ciência da informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 15, n. 1, p. 181-193, 2022.

KITCHIN Rob. Thinking Critically about and Researching Algorithms. Maynooth, Kildare: National University of Ireland, 2014.

KREPS, Sarah. Social Media and International Relations. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

MEMÓRIA GLOBO. Eleições Americanas – 2016. Memória Globo, Caderno Coberturas. 28 out. 2021. Disponível em: https://memoriaglobo.globo.com/jornalismo/coberturas/eleicoes-americanas-2016/noticia/eleicoes-americanas-2016.ghtml. Acesso em: 01 de nov. de 2024.

NAHON, Karine. “Where there is social media there is politics”. In: BURNS, Axel et al. (Eds.), The Routledge Companion to Social Media and Politics. New York. London: Routledge, 2018, p. 39–55.

NORRIS, Pippa. A Virtuous Circle Political Communications in Postindustrial Societies. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

PAPAKYRIAKOPOULOS, Orestis et al. How algorithms shape the distribution of political advertising: Case studies of Facebook, Google, and TikTok. Proceedings of the 2022 AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society, p. 532-546, 2022.

PASQUALE, Frank. The Black Box Society. The Secret Algorithms that Control Money and Information. Massachusetts: Harvard University Press, 2014.

PERSILY, Nathaniel. The 2016 US Election: Can democracy survive the internet? Journal of democracy, v. 28, n. 2, p. 63-76, 2017.

PIZA, Paulo. Entenda como funciona o sistema eleitoral nos Estados Unidos. CNN, São Paulo, 02 nov. 2020. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/internacional/entenda-como-funciona-o-sistema-eleitoral-nos-estados-unidos/. Acesso em: 01 de nov. de 2024.

POTER, Giordano B.; SOUTO, Carla. Capitalismo de vigilância. Seminário de Tecnologia gestão e educação, v. 1, n. 2, p. 31-34, 2019.

SHENG, Li. Big Tech Firms and International Relations. The Role of the Nation-State in New Forms of Power. Nova York: Springer, 2022.

SILVEIRA, Sérgio A. da. Democracia e os códigos invisíveis: como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. São Paulo: Edições Sesc-SP.

STÖCKER, Christian. How Facebook and Google accidentally created a perfect ecosystem for targeted disinformation. In: Disinformation in Open Online Media: First Multidisciplinary International Symposium, Hamburg, Germany, 2019, p. 129-149. Acesso em: 01 de nov. de 2024.

QUATTROCIOCCHI, Walter; SCALA, Antonio; SUSTEIN, Cass R. Echo Chambers on Facebook. Harvard Public Law Working Paper Forthcoming, Junho de 2016, p. 1-15. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=2795110 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2795110. Acesso em: 02 de nov. 2024.

WOOLLEY, Samuel C.; GUILBEAULT, Douglas. “United States: Manufacturing Consensus Online”. In WOOLLEY, Samuel C.; HOWARD, Philip N. (Eds.) Computational Propaganda: Political Parties, Politicians, and Political Manipulation on Social Media. Oxford: Oxford University Press, 2018, p.185–211.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta pelo futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2019.

Published

2025-12-09

How to Cite

Biagi Martins, L., & Leal Rinaldi, A. (2025). Surveillance Capitalism and Facebook CAPITALISM AND FACEBOOK: : User data collection and the role of social media in the 2016 U.S. presidential elections. Conjuntura Global, 14(3). https://doi.org/10.5380/cg.v14i3.100005

Issue

Section

Articles