CROSS-CULTURAL ADAPTATION OF A TOOL TO ASSESS THERAPEUTIC EDUCATIONAL INTERVENTIONS FOR DIABETES PATIENTS

Authors

  • Laura Barbosa Nunes Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil
  • Camila Aparecida Pinheiro Landim Almeida Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil
  • Malvina Thaís Pachêco Rodrigues Universidade Federal do Piauí Programa de Mestrado Profissional em Saúde e Comunidade Teresina, Piauí, Brasil
  • Eliana Campêlo Lago Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil
  • Luana Kelle Batista Moura Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil
  • Magda Coeli Vitorino Sales Coêlho Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v23i3.55337

Keywords:

Contraception, Adolescent, Reproductive Health, Public Health, Nursing.

Abstract

Objective: to identify the use of contraceptive methods by adolescents of a public school in the state of Maranhão. Method: a quantitative,
descriptive-exploratory, cross-sectional study was conducted between November and December 2015, with high school adolescents from a public
school in the state of Maranhão. Descriptive statistical analysis of the data was performed. Results: of the adolescents, 199 (88.1%) reported having
information on contraceptive methods, which was mainly obtained from their mothers, by 139 (69.8%). Of the young women who had information,
184 (92.5%) reported knowing about the male condom. Of the adolescents who had already started sexual activity, some reported not using any
method, despite having the information, and 59 (76.6%) young women reported having used the male condom. Conclusion: there is a need to
constantly develop health actions in order to allow adolescents to exercise their sexuality more safely, so they avoid sexually transmitted infections
and unplanned pregnancies.

Author Biographies

Laura Barbosa Nunes, Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil

Enfermeira. Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestranda em Saúde da Família pelo Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina-PI-Brasil.

E-mail: laurexx_71@hotmail.com

Camila Aparecida Pinheiro Landim Almeida, Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil

Enfermeira. Doutora em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP/USP). Docente Titular do Departamento de Enfermagem e do Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina-PI-Brasil.

E-mail: camila@uninovafapi.edu.br

Malvina Thaís Pachêco Rodrigues, Universidade Federal do Piauí Programa de Mestrado Profissional em Saúde e Comunidade Teresina, Piauí, Brasil

Enfermeira. Doutora em Saúde Coletiva. Coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Saúde e Comunidade pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Teresina-PI-Brasil.

E-mail: malvinat@gmail.com 

Eliana Campêlo Lago, Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil

Enfermeira. Doutora em Biotecnologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Coordenadora do Mestrado Profissional em Saúde da Família do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina-PI-Brasil.

E-mail: eliana@uninovafapi.edu.br

Luana Kelle Batista Moura, Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil

Cirurgiã-Dentista. Doutora em Endodontia pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP). Docente do Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família do Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina-PI-Brasil.

E-mail: luanamoura@uninovafapi.edu.br

Magda Coeli Vitorino Sales Coêlho, Centro Universitário UNINOVAFAPI Coordenação de Pesquisa Programa de Mestrado Profissional em Saúde da Família Teresina, Piauí, Brasil

Enfermeira. Especialista em Saúde da Família pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Mestranda em Saúde da Família pelo Centro Universitário UNINOVAFAPI. Teresina-PI-Brasil.

E-mail: magdacoeli@hotmail.com

Published

2018-09-21

How to Cite

Nunes, L. B., Almeida, C. A. P. L., Rodrigues, M. T. P., Lago, E. C., Moura, L. K. B., & Coêlho, M. C. V. S. (2018). CROSS-CULTURAL ADAPTATION OF A TOOL TO ASSESS THERAPEUTIC EDUCATIONAL INTERVENTIONS FOR DIABETES PATIENTS. Cogitare Enfermagem, 23(3). https://doi.org/10.5380/ce.v23i3.55337

Issue

Section

Research