DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS

Authors

  • Suzel Regina Ribeiro Chavaglia Universidade Federal do Triângulo Mineiro- UFTM http://orcid.org/0000-0001-7033-0185
  • Maria Helena Barbosa Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Alvaro da Silva Santos Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Rafaela Dagma Duarte Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Divanice Contim Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Rosali Isabel Barduchi Ohl Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v23i3.53876

Keywords:

Information Technology, Means of communication, Teaching, Nursing Education, Nursing.

Abstract

Objectives: To identify the strategies, didactic resources, and digital tools used in undergraduate nursing teaching, based on the students’
opinions. Method: A descriptive, cross-sectional study carried out between May and August 2016, with 149 nursing undergraduates from a public
university in the state of Minas Gerais. Data were analyzed in a simple descriptive way by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version
20.0. Results: The predominant teaching strategies were: 147 expository-dialogue classes (94.6%); and 131 expository classes (87.9%). The teaching
resources were: 148 Data Show, 148 (99.3%); 146 article reading (98%); and 142 slide projections (95.3%). The predominant digital tools were:
Digital PowerPoint™ presentation, 147 (98.7%); e-mail, 145 (97.4%); and Google search engine, 144 (96.7%). Conclusion: The results demonstrate
the need for greater diversification and use of several strategies that employ information and communication technologies in nursing education.

Author Biographies

Suzel Regina Ribeiro Chavaglia, Universidade Federal do Triângulo Mineiro- UFTM

Graduação em Enfermagem pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade de Campinas-UNICAMP. Mestrado e Doutorado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo. Docente na Graduação e no Programa de Pós-graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Atuação na Área de Enfermagem e subárea de Gerenciamento - Urgência e Emergência- Saúde do Idoso, Família e Sociedade. Coordenação de Curso de Enfermagem Universidade de Uberaba-UNIUBE(MG), Consultora na Implantação da Faculdade e Gestora dos Cursos da Área da Saúde da Faculdade Talentos Humanos (FACTHUS) - Uberaba (MG) . Integrante do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASIS - MEC/INEP. Membro da Rede Iberoamericana de Investigação em Educação em Enfermagem - RIIEE.

Maria Helena Barbosa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professora Associada Doutora do Departamento de Enfermagem na Assistência Hospitalar da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - Uberaba – MG – Brasil -

Alvaro da Silva Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professor Associado Doutora do Departamento de Enfermagem em Educação em Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - Uberaba – MG – Brasil

Rafaela Dagma Duarte, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira - Universidade Federal do Triângulo Mineiro - Uberaba – MG – Brasil

Divanice Contim, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professora Adjunta Doutora do Departamento de Enfermagem na Assistência Hospitalar da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - Uberaba – MG – Brasil 

Rosali Isabel Barduchi Ohl, Universidade Federal de São Paulo

Professora Associada do Departamento de Enfermagem Clínica e Cirúrgica, Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo – São Paulo – SP - Brasil.

Published

2018-08-08

How to Cite

Chavaglia, S. R. R., Barbosa, M. H., Santos, A. da S., Duarte, R. D., Contim, D., & Ohl, R. I. B. (2018). DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS. Cogitare Enfermagem, 23(3). https://doi.org/10.5380/ce.v23i3.53876

Issue

Section

Research