DOCUMENTARY ANALYSIS IN NURSING THESES: DATA COLLECTION TECHNIQUES AND RESEARCH METHODS

Authors

  • Selma Regina de Andrade Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Márcia Danieli Schmitt Universidade Federal de Santa Catarina
  • Bruna Carla Storck Universidade Federal de Santa Catarina
  • Talita Piccoli Universidade Federal de Santa Catarina
  • Andriela Backes Ruoff Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v23i1.53598

Keywords:

Nursing Research, Bibliometrics, Documents.

Abstract

Objective: to characterize the use of documentary analysis in theses defended in the Postgraduate Programs in Nursing in Brazil. Method: bibliometric study undertaken in the Theses Database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and on the Sucupira Platform, in January 2017. Of the 463 theses found, 95 met the study objective. They were organized and analyzed, between February and June 2017, using Microsoft Excel®, and contained the following items: Higher Education Institute; title, authors, year and supervisor; theoretical framework; type/nature of the study; document analyzed, complementary techniques/methods and use of documentary analysis. Results: documentary analysis is being used predominantly as a technique for collecting and analyzing data, complementing other techniques, and is applied little as a method. Of the theses, 61 (64.21%) had a qualitative design. Conclusion: documentary analysis makes it possible to formulate empirical evidence through examining documents elaborated by nurses, contributing to the strengthening of nursing as a profession.

Author Biographies

Selma Regina de Andrade, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem PEN/UFSC. Vice-líder do Laboratório de Pesquisa, Tecnologia e Inovação em Políticas e Gestão do Cuidado e da Educação de Enfermagem e Saúde – GEPADES. Florianópolis-SC-Brasil.

Márcia Danieli Schmitt, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina PEN/UFSC. Integrante do grupo de pesquisa GEPADES. Bolsista CNPq. Florianópolis-SC-Brasil.

Bruna Carla Storck, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina PEN/UFSC. Integrante do grupo de pesquisa GEPADES. Florianópolis-SC-Brasil.

Talita Piccoli, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina PEN/UFSC. Integrante do grupo de pesquisa GEPADES. Bolsista CAPES. Florianópolis-SC-Brasil.

Andriela Backes Ruoff, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina PEN/UFSC. Integrante do grupo de pesquisa GEPADES. Florianópolis-SC-Brasil.

Published

2018-01-15

How to Cite

de Andrade, S. R., Schmitt, M. D., Storck, B. C., Piccoli, T., & Ruoff, A. B. (2018). DOCUMENTARY ANALYSIS IN NURSING THESES: DATA COLLECTION TECHNIQUES AND RESEARCH METHODS. Cogitare Enfermagem, 23(1). https://doi.org/10.5380/ce.v23i1.53598

Issue

Section

Review