NURSES’ EXPERIENCE IN DISTANCE EDUCATION: AN OVERVIEW ON THE DIMENSIONS OF INTERACTION AND AUTONOMY

Authors

  • Ricardo Bezerra Cavalcante Universidade Federal de São João Del Rei
  • Tarcísio Laerte Gontijo Universidade Federal de São João Del Rei
  • Lídia Trindade de Castro Silva Universidade Federal de São João Del Rei
  • Cristiano José da Silva Esteves Universidade Federal de São João Del Rei
  • Fabricia Almeida Diniz Universidade Federal de São João Del Rei
  • Daniela Dias Vasconcelos Universidade Federal de São João Del Rei

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v21i2.44756

Keywords:

Distance Education, Education in nursing, Information technology, Permanent education.

Abstract

This was a case study with a qualitative approach that aimed to analyze nurses’ experience in the distance education modality focusing on the dimensions of interaction and autonomy. Semi-structured interviews were carried out with 13 nurses in a Higher Education Institution in Minas Gerais, from December 2014 to February 2015. Content Analysis was used as technique of analysis. It was found that interaction was made possible through the components of dialogue and structure. Dialogue took place mainly among students themselves and in the context of socialization and collaborative learning. Regarding structure, the study found the evidence of high structuring and control made possible by the maximization of the technological apparatus. In the dimension of autonomy learning took place through networking and in a collaborative way, enhanced by the following features: time/displacement flexibility; reduced costs; and the decision to search for improvement. This study found possibilities of advancing knowledge in Distance Education, though interaction and autonomy need to be maximized in these experiences.

Author Biographies

Ricardo Bezerra Cavalcante, Universidade Federal de São João Del Rei

Enfermeiro. Doutorado e Posdoutorado em Ciência da Informação. Professor Adjunto III e líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Avaliação e Gestão em Saúde da Universidade Federal de São João Del Rei (NEPAG-UFSJ).

Tarcísio Laerte Gontijo, Universidade Federal de São João Del Rei

Enfermeiro. Doutorado em Ciências da Saúde. Professor Adjunto II e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Avaliação e Gestão em Saúde da Universidade Federal de São João Del Rei (NEPAG-UFSJ).

Lídia Trindade de Castro Silva, Universidade Federal de São João Del Rei

Acadêmica de Enfermagem e Bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Apoio a Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG).

Cristiano José da Silva Esteves, Universidade Federal de São João Del Rei

Enfermeiro. Mestrando do Programa de Posgraduação em Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei. Especialista em Informática em Saúde. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Avaliação e Gestão em Saúde da Universidade Federal de São João Del Rei (NEPAG-UFSJ).

Fabricia Almeida Diniz, Universidade Federal de São João Del Rei

Enfermeira. Mestre em Enfermagem pelo Programa de Posgraduação em Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Avaliação e Gestão em Saúde da Universidade Federal de São João Del Rei (NEPAG-UFSJ).

Daniela Dias Vasconcelos, Universidade Federal de São João Del Rei

Enfermeira. Especialista em saúde da família. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Avaliação e Gestão em Saúde da Universidade Federal de São João Del Rei (NEPAG-UFSJ).

References

Silva AN, Santos AMG, Cortez EA, Cordeiro BC. Limites e possibilidades do ensino à distância (EaD) na educação permanente em saúde: revisão integrativa. Ciênc. saúde coletiva. [Internet]. 2015 Apr [acessado em 07 Jan 2016]; 20(4): 1099-07. Disponível: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015204.17832013

Holtslander LF, Racine L, Furniss S, Burles M, Turner H. Developing and piloting an online graduate nursing course focused on experiential learning of qualitative research methods. J Nurs Educ. [Internet]. 2012 Jun [acessado em 07 Jan 2016]; 51(6): 345-8. Disponível: 10.3928 / 01484834-20120427-03. Epub 2012 27 de abril.

Ali WG. Factors affecting nursing student‘s satisfaction with e- learning experience in King Khalid University, Saudi Arabia. Int J Learn Develop. [Internet]. 2012 [acessado em 07 Jan 2016]; 2(2): 201-15. Disponível: http://dx.doi.org/10.5296/ijld.v2i2.1666

Souza DC, Diniz SOS, Silva PS, Silva TCT, Santiago LC. Educação à Distância: uma metodologia de ensino em expansão na enfermagem. Revista Rede de Cuidados em Saúde. [Internet]. 2013 [acessado em 07 Jan 2016]; 7(1). Disponível: http://publicacoes.unigranrio.br/index.php/rcs/article/view/1859

Button D, Harrington A, Belan I. E-learning & information communication technology (ICT) in nursing education: A review of the literature. Nurse Educ Today. [Internet]. 2014 Oct [acessado em 07 Jan 2016]; 34(10): 1311-23. Disponível: 10.1016/j.nedt.2013.05.002.

Patterson BJ, Krouse AM, Roy L. Student Outcomes of Distance Learning in Nursing Education. COMPUT Informe Nurs. [Internet]. 2012 set [acessado em 07 Jan 2016]; 30(9): 475-88. Disponível: 10,1097 / NXN.0b013e3182573ad4.

Moore MG. Theory of transactional distance. In Keegan D. (Ed.) Theoretical Principles of Distance Education. New York: Routledge; 1993. p. 22-38.

Moore M, Kearsley G. Educação a Distância - Sistemas de Aprendizagem On-line. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

Minayo MCS. Análise qualitativa: Teoria, Passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva [Internet]. 2012 Mar [acessado em 07 Jan 2016]; 17(3): 621-26. Disponível: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007

Yin RK. Estudo de caso. Planejamento e Métodos. 5th ed. Porto Alegre: Bookman Editora; 2015.

Fontanella BJB, Luchesi BM, Saidel MGB, Ricas J, Turato ER, Melo DG. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cad. Saúde Pública [Internet]. 2011 Feb [acessado em 07 Jan 2016]; 27(2): 388-94. Disponível: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2011000200020.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2011.

Zhu C. Student Satisfaction, Performance, and Knowledge Construction in Collaborative Learning. Educational Technology & Society. [Internet]. 2011 [acessado em 07 Jan 2016]; 15(1): 127-36. Disponível: http://www.ifets.info/journals/15_1/12.pdf

Rangel-S ML, Barbosa AO, Riccio NCR, Souza SJ. Redes de aprendizagem colaborativa: Contribuição da Educação a Distância no Processo de Qualificação de Gestores do Sistema Único de Saúde - SUS. Interface (Botucatu) [Internet]. 2012 Jun [acessado em 07 Jan 2016]; 16(41): 545-56. Disponível: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832012005000031.

Backes L, Schlemmer E. Práticas pedagógicas na perspectiva do hibridismo tecnológico digital. Rev. Diálogo Educ., Curitiba. [Internet]. 2013 jan [acessado em 07 Jan 2016]; 13(38): 243-66. Disponível: 10.7213/dialogo.educ.7644

Moore M. Kearsley G. Educação a Distância: uma Visão Integrada. Trad. De Roberto Galman. São Paulo: Thomson Learning; 2007.

Moore MG. Handbook of Distance Education. 3th ed. New York: Routledge; 2013.

Castro MMC, Amorim, RMA. A Formação Inicial e a Continuada: diferenças conceituais que legitimam um espaço de formação permanente de vida. Cadernos CEDES. [Internet]. 2015 jan [acessado em 07 Jan 2016]; 35(95): 37-55. Disponível: https://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622015146800

Federici S, Borsci S. Usability Evaluation: Models, Methods, and Applications. In: Stone JH, Blouin M, editors. International Encyclopedia of Rehabilitation. [acessado em 07 Jan 2016]; 2011. Disponível em: http://cirrie.buffalo.edu/encyclopedia/en/article/277/.

Nicoletto SCS, Bueno VRLC, Nunes EFPA, Cordoni JL, González AD, Mendonça FF, et al. Desafios na implantação, desenvolvimento e sustentabilidade da Política de Educação Permanente em Saúde no Paraná, Brasil. Saude soc. [Internet]. 2013 Dec [acessado em 07 Jan 2016]; 22(4): 1094-05. Disponível: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902013000400012

Almeida OCS, Abbad G, Meneses PPM, Zerbini T. Evasão em cursos a distância: fatores influenciadores. Rev. bras. orientac. [Internet]. 2013 Jun [acessado em 07 Jan 2016]; 14(1): 19-33. Disponível: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1679-33902013000100004&script=sci_arttext

Silva N, Horostecki MF. Percepções dos gestores sobre os comportamentos dos funcionários em situações de mudanças tecnológicas. Psicol. Argum. [Internet]. 2014 out [acessado em 07 Jan 2016]; 32(79): 9-13. Disponível: 10.7213/psicol.argum.32.079.DS01

Published

2016-06-24

How to Cite

Cavalcante, R. B., Gontijo, T. L., Silva, L. T. de C., Esteves, C. J. da S., Diniz, F. A., & Vasconcelos, D. D. (2016). NURSES’ EXPERIENCE IN DISTANCE EDUCATION: AN OVERVIEW ON THE DIMENSIONS OF INTERACTION AND AUTONOMY. Cogitare Enfermagem, 21(2). https://doi.org/10.5380/ce.v21i2.44756

Issue

Section

Research