PSYCHOTROPIC DRUG USE AMONG TEENAGE PUBLIC SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Bruno Miranda Pereira Escola Estadual Padre Matias Lobato
  • Karolyne Araújo Resende Enfermeira da Residência Multiprofissional em Saúde do Adolescente da Universidade Federal de São João Del-Rei Campus Centro Oeste Dona Lindu (UFSJ-CCO).
  • Cecília Godoi Campos Secretaria de Estado da Saúde de Minas Gerais - Gerência Regional de Saúde Centro-Oeste
  • Sebastião Júnior Henrique Duarte
  • Ricardo Bezerra Cavalcante Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ)
  • Richardson Miranda Machado Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ)

DOI:

https://doi.org/10.5380/ce.v20i4.40945

Keywords:

Primary health care, Substance abuse detection, Adolescent behavior, Mental disorders.

Abstract

The aim of this study was to identify the association between socio-demographic characteristics and use of alcohol and other drugs by teenage public school students. This was an exploratory study, conducted in the first half of 2014. A total of 480 public school students from the municipality of Divinópolis, in the Brazilian state of Minas Gerais, were selected to participate in the study by non-probabilistic sampling. The participants responded individually to a questionnaire prepared by the authors and the Drug Use Screening Inventory. Analysis was by descriptive and bivariate statistics. The results showed a predominance of male users (51.9%), with family income 1-2 times the minimum wage (52.7%). Analgesics (43.9%) were the primary drugs used, followed by alcohol (39.5%) and tobacco (9.7%). As for variables that favored drug use, lack of leisure and recreation activities had the highest frequency of reported problems. The findings of this study indicate the need to implement policies aimed at comprehensive health care for adolescents, especially cultural, sporting, leisure and professional training activities, as well as measures to prevent the use and abuse of alcohol and other drugs.

Author Biographies

Bruno Miranda Pereira, Escola Estadual Padre Matias Lobato

Aluno do Ensino Médio da Escola Estadual Padre Matias Lobato. Bolsista de Iniciação Científica Júnior PIBIC/FAPEMIG/UFSJ/CCO. 

Karolyne Araújo Resende, Enfermeira da Residência Multiprofissional em Saúde do Adolescente da Universidade Federal de São João Del-Rei Campus Centro Oeste Dona Lindu (UFSJ-CCO).

Enfermeira na Residência Multiprofissional em Saúde do Adolescente da Universidade Federal de São João Del-Rei Campus Centro Oeste Dona Lindu (UFSJ-CCO). Graduada em Enfermagem pela UFSJ, atuou como Enfermeira no Hospital São João de Deus em Divinópolis-MG. Atuou como bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) Conexões de Saberes "Da Loucura a Ciência" de 2010 a 2013, onde desenvolveu e ministrou Oficinas de Oralidade e Comunicação Estratégica e Oficinas de Escrita Científica e participou de projetos de pesquisa. Participa como voluntária no Projeto de Pesquisa: Padrão de Uso de Álcool por Estudantes Universitários.

Sebastião Júnior Henrique Duarte

Possui graduação em Enfermagem Geral pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2000) , Especialização em Saúde da Família (2002) e Educação profissional na área da saúde: Enfermagem (2003) pela Escola Nacional de Saúde Pública (FIOCRUZ/ENSP), Mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007) e Doutorado em Ciências da Saúde com ênfase em Enfermagem pela Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP/USP - 2010). É docente na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul UFMS, atuando no ensino da graduação e pós-graduação Mestrado em Enfermagem, principalmente nos seguintes temas: Atenção Primária à Saúde e Saúde Sexual e Reprodutiva. Líder do Grupo de pesquisa Atenção à Saúde de Indivíduos e Coletividades (ASICO). Credenciado pela Secretaria de Estado de Saúde do Mato Grosso do Sul, Escola de Saúde Pública Dr Jorge David Nasser, com experiência em Saúde da Família. Conselheiro no Conselho Federal de Enfermagem (COFEN) gestão 2012/2015.

Ricardo Bezerra Cavalcante, Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ)

Pós-doutorado em Ciência da Informação - ECI/UFMG. Doutorado em Ciência da Informação - ECI/UFMG, Mestrado em Ciências da Saúde/ Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais. Líder do grupo de pesquisa Gestão e Organização de serviços de Saúde - UFSJ/CCO. Atualmente tem trabalhado com os temas: Informação e Tecnologias da Informação em Saúde, Planejamento e Avaliação de serviços de saúde, Política de Informação em Saúde, Educação a Distância. Coordenador do Curso de Esecialização de Gestão em Saúde na modalidade a Distânicia. Representante institucional da UFSJ na UNASUS. Orientador de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Biotecnologia da UFSJ - Orientador de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFSJ . Professor Adjunto da Universidade Federal de São João Del Rei - Campus Centro Oeste - Dona Lindu.

Richardson Miranda Machado, Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ)

Doutorado em Psiquiatria pela Universidade de São Paulo (USP/2010). Mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/2005). Graduado em Enfermagem pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/2002). Extensão Universitária em Psicologia della Salute, Psichiatria e Amministrazione Pubblica pela Universita di Bologna, UNIBO, Bologna, Itália. Extension en Promoción de la Salud por la Universidad de Concepción, UC, Concepción, Chile. Training in Health Research, York University, YU, Toronto, Canadá. Coordenador do Mestrado Acadêmico em Enfermagem e Professor Adjunto de Psiquiatria da Universidade Federal de São João Del Rei - Campus Centro Oeste Dona Lindu, Divinópolis/MG.

Published

2015-12-04

How to Cite

Pereira, B. M., Resende, K. A., Campos, C. G., Duarte, S. J. H., Cavalcante, R. B., & Machado, R. M. (2015). PSYCHOTROPIC DRUG USE AMONG TEENAGE PUBLIC SCHOOL STUDENTS. Cogitare Enfermagem, 20(4). https://doi.org/10.5380/ce.v20i4.40945

Issue

Section

Research