Carlo Ginzburg, reader of Ernesto De Martino: affinities and divergencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/cra.v24i1.86092

Keywords:

History of religions, Ginzburg, De Martino, Shamanism, Tarantism

Abstract

The present paper compares the theoretical and methodological perspectives of the historian Carlo Ginzburg and the ethnologist Ernesto De Martino, both from Italy. On several occasions, the historian has recognized the importance of the ethnologist in his intellectual path, having read his works to trace a genealogical history of shamanism. Another affinity between the two authors is that both have produced an anti-relativist reflection, although recognizing the epistemological limits of ethnocentrism. But despite these approximations, the authors radically diverge in sensitive aspects of their reflections, particularly regarding the reality and the historical sense that they attribute to magical powers. Vis-à-vis these divergencies, I argue that De Martino's work can contribute to the study of religions in Brazil by bringing a theoretical and methodological contribution focused on the importance of ritual practices for the understanding of subaltern religions.

Author Biography

Tomás Motta Tassinari, European University Institute, Department of History

Mestre em História Social pela Universidade de São Paulo (USP) e Doutorando pelo Instituto Universitário Europeu (EUI)

References

Agnolin, A. (2013). História das religiões: Perspectiva histórico-comparativa. São Paulo: Paulinas.

Berardini, S. F. (2013). Ethos Presenza Storia: La ricerca filosofica di Ernesto De Martino (Collana Studi e Ricerche n. 3). Trento: Università degli Studi di Trento. http://eprints.biblio.unitn.it/4157/

Botta, S. (2020). Lo sciamanesimo di Storia notturna e le tecniche arcaichedell’estasi: Sul dialogo a distanza tra Carlo Ginzburg e Mircea Eliade. In C. Presezzi (ed.), Streghe, sciamani, visionari: In margine a Storia notturna di Carlo Ginzburg (pp. 329-356). Roma: Viella.

Charuty, G. (2001). Le retour des métapsychistes. L’Homme. Revue française d’anthropologie, 158-159, 353-364. https://doi.org/10.4000/lhomme.117

Croce, B. (1938). La storia come pensiero e come azione. Bari: Laterza.

Croce, B. (1944). L’idea liberale: Contro le confusioni e gl’ibridismi. Bari: Laterza.

Croce, B. (2022[1949]). Intorno al «magismo» come età storica. In E. De Martino, Il mondo mágico (pp. 246-257). Turim: Einaudi.

De Martino, E. (1941). Naturalismo e storicismo nell’etnologia. Bari: Laterza.

De Martino, E. (1953). Fenomenologia religiosa e storicismo assoluto. Studi e materiali di storia delle religioni, 24/25, 1-25

De Martino, E. (2008[1952]). Gramsci y el folclore. In El Folclore progresivo y otros ensayos (pp. 111-114). Barcelona: UAB, Servei de Publicacions

De Martino, E. (2012[1956]). Crisis of presence and religious reintegration (T. Farnetti & C. Steward, Trads.). HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2(2), 431-450 https://doi.org/10.14318/hau2.2.024

De Martino, E. (2015a[1961]). La terra del rimorso: Contributo a una storia religiosa del Sud. Milão: Il Saggiatore.

De Martino, E. (2015b[1959]). Magic: A Theory from the South (D. L. Zinn, Trans.). Chicago: Hau.

De Martino, E. (2019[1964]). Il problema della fine del mondo. In G. Charuty, D. Fabre, & M. Massenzio (Eds.), La fine del mondo: Contributo all’analisi delle apocalissi culturali (pp. 68-76). Turim: Einaudi.

De Martino, E. (2021[1958]). Morte e pianto rituale: Dal lamento funebre antico al pianto di Maria (M. Massenzio, Ed.). Torino: Einaudi.

De Martino, E. (2022 [1948]). Il mondo magico: Prolegomeni a una storia del magismo. Turim: Einaudi

Descola, P. (2015). Par-delà nature et culture. Paris: Gallimard.

Duchet, M. (1984). Le partage des savoirs: Discours historique, discours ethnologique. Paris: La Découverte.

Eliade, M. (1948). Traité d’histoire des religions. Paris: Payot.

Foucault, M. (1961). Folie et dérasion: Histoire de la folie à l'àge classique. Paris: Plon.

Foucault, M. (1973). Moi, Pierre Rivière, ayant égorgé ma mère, ma soeur et mon frère: Un cas de parricide au XIXe siècle. Paris: Gallimard.

Ginzburg, C. (1987[1976]). O queijo e os vermes: O cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela inquisição (M. B. Amoroso, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (1988[1966]). Os andarilhos do bem: Feitiçaria e cultos agrários nos séculos XVI e XVII (J. B. Neto, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (1989a[1986]). Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e história (F. Carotti, trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (1989b[1961]). Feitiçaria e piedade popular: Notas sobre um processo modenense de 1519. In Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e história (F. Carotti, trad., pp. 15-39). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (1991[1989]). Historia noturna: Decifrando o sabá (N.M. Louzada, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (2007a[1993]). Feiticeiras e xamãs. In O fio e os rastros: Verdadeiro, falso, fictício (R. F. d’Aguiar, & E. Brandão Trads., pp. 294-310). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (2007b[1989]). O inquisidor como antropólogo. In O fio e os rastros: Verdadeiro, falso, fictício (R. F. d’Aguiar, & E. Brandão Trads., pp. 280-293). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (2009). Qué he aprendido de los antropólogos (D. Scalmani, Trad.). Alteridades, 38, 131-139.

Ginzburg, C. (2013). De Martino, Gentile, Croce: Su una pagina de Il mondo magico. La Ricerca Folklorica, 67/68, 13-20.

Ginzburg, C. (2016). Genèses de La Fin du monde de De Martino (C. Joseph, trad.). Gradhiva. Revue d’anthropologie et d’histoire des arts, 23, 194-213. https://doi.org/10.4000/gradhiva.3187

Ginzburg, C. (2017). On dichotomies. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 7(2), 139-142. https://doi.org/10.14318/hau7.2.017

Ginzburg, C. (2020). Os andarilhos do bem, cinquenta anos depois (F. Santini, Trad.). In M. Vendrame & A. Karsburg (orgs.), Micro-história: Um método em transformação (pp. 337-349). São Paulo: Letra e Voz.

Ginzburg, C. (2021[2012]). Nossas palavras e as deles: O ofício do historiador na atualidade (A. P. M. Neto Trad.). Artcultura, 23(42), 7-26. https://doi.org/10.14393/artc-v23-n42-2021-61847

Heidegger, M. (2012[1927]). Ser e tempo (F. Castilho, trad.). Campinas: Editora da Unicamp.

Latour, B. (2012). Enquête sur les modes d’existence: Une anthropologie des modernes. Paris: Découverte.

Lévy-Bruhl, L. (1922). La Mentalité Primitive. Paris: Les Presses Universitaires de France.

Lévi-Strauss, C. (2008[1958]). Antropologia estrutural (B. Perrone-Moisés, Trad.). São Paulo: Cosac Naify.

Lévi-Strauss, C. (2010[1964]). O cru e o cozido (B. Perrone-Moisés, trad.). São Paulo: Cosac Naify.

Lincoln, B. (2020). Comparison of Old Thiess to learned descriptions and stereotypes of Livonian werewolves and to the Benandanti: A seventeenth-century werewolf and the drama of religious resistance. In B. Lincoln & C. Ginzburg (eds.), Old Thiess, a Livonian werewolf: A classic case in comparative perspective (pp. 88-108). Chicago: UCP.

Mancini, S. (1999). Postface. In E. De Martino. Le monde magique (pp. 285-554). Paris: Sanofi-Synthélabo.

Mancini, S. (2018). Parure et “efficace” rituel. Statut et fonction de l’habillage des images sacrées dans les pratiques thaumaturgiques et transformationnelles à México. Revista Trace, 73), 9-36. https://doi.org/10.22134/trace.73.2018.99

Méheust, B. (2019). Les miracles de l’esprit. Paris: La Découverte.

Mello e Souza, L. de. (1986). O diabo e a Terra de Santa Cruz: Feitiçaria e religiosidade popular no Brasil colonial. São Paulo: Companhia das Letras.

Mingozzi, G.F (Diretor) & De Barbora F. F. (Produtor) (1962). La taranta (com consultoria de Ernesto De Martino). Roma: Pantheon Film, 18 min.

Montero, P. (2014). A teoria do simbólico de Durkheim e Lévi-Strauss: Desdobramentos contemporâneos no estudo das religiões. Novos Estudos - CEBRAP, 98, 125-142. https://doi.org/10.1590/S0101-33002014000100007

Nathan, T. (2009). L’ influence qui guérit. Paris: Jacob.

Peirano, M. (2001). O dito e of feito: Ensaios de antropologia dos rituais. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Pompa, C. (1998). A construção do fim do mundo: Para uma releitura dos movimentos sócio-religiosos do Brasil “rústico. Revista de Antropologia, 41(1), 177-212. https://doi.org/10.1590/S0034-77011998000100006

Pompa, C. (2009). Memórias do fim do mundo: O movimento de Pau de Colher. Revista USP, 82, 68-87. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i82p68-87

Pompa, C. (2020). Antropologia, História e Religião: A obra de Raffaele Pettazzoni. Debates do NER, 37, 217-253. https://doi.org/10.22456/1982-8136.106710

Pompa, C. (2022). Ernesto De Martino e o percurso italiano da antropologia. Horizontes Antropológicos, 28 (62), 317-349. https://doi.org/10.1590/S0104-71832022000100010

Sahlins, M. (2017a). In anthropology, it’s emic all the way down. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 7(2), 157-163. https://doi.org/10.14318/hau7.2.020

Sahlins, M. (2017b). The original political society. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 7(2), 91-128. https://doi.org/10.14318/hau7.2.014

Shirokogoroff, S. (1935). Psychomental complex of the Tungus. London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co.

Stengers, I. (2002). L’hypnose, entre magie et science. Paris: Empecheurs de penser en rond.

Tavares, F., & Bassi, F. (2013). Para além da eficácia simbólica: Estudos em ritual, religião e saúde. Salvador: Edufba.

Vainfas, R. (1995). A heresia dos índios: Catolicismo e rebeldia no Brasil colonial. São Paulo: Companhia das Letras.

Vernant, J.-P. (1990[1974]). Myth and society in ancient Greece (J. Lloyd, Trad.). Nova Iorque: Zone Books.

Viveiros de Castro, E. (2002). A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac & Naify.

Published

2024-10-07

How to Cite

Tassinari, T. M. (2024). Carlo Ginzburg, reader of Ernesto De Martino: affinities and divergencies. Campos - Revista De Antropologia, 24(1-2), 131–155. https://doi.org/10.5380/cra.v24i1.86092

Issue

Section

Dossiê