Towards an analysis of contemporary sport

the proposition of a model

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5380/ra.v17i1.100057

Resumo

This essay is grounded in conceptual reflections on sport developed within the scientific field—particularly in the sociology of sport—as well as in the enduring notions of sport constructed in society. Based on this, the essay aims to present a proposal for understanding sport through an analytical model that enables to interpret its caracheteristics in the contemporary context. This model is composed of five dimensions: emotion, esthetics, ethics, entertainment, and education. The analytical model we propose serves as a tool that may contribute to the analysis of sport in contemporary times, avoiding a restricted understanding centered on biological and health-related aspects, as is often observed in physical education programs. In this way, the model broadens the interpretative horizon of sport, offering theoretical foundations for contemporary socio-cultural analyses.

Biografia do Autor

Wanderley Marchi Júnior, Universidade Federal do Paraná

Professor Titular da Universidade Federal do Paraná, possui graduação em Educação Física pela UNESP (1987), mestrado (1994) e doutorado (2001) pela UNICAMP, além de pós-doutorado em Sociologia do Esporte pela West Virginia University (2012). Atua na área de Educação Física com ênfase em Sociologia do Esporte, abordando temas como esporte, voleibol, história e educação física. Integra os programas de pós-graduação em Educação Física e Ciências Sociais da UFPR e coordena o CEPELS (Centro de Pesquisas em Esporte, Lazer e Sociedade), registrado no CNPq. Foi presidente da ALESDE (2014–2018). É pesquisador do Instituto de Pesquisa Inteligência Esportiva/UFPR.


       

Referências

Américo, M., Cardia Neto, R. & Affini, L. (2019). Aplicação do Modelo Analítico 5 E’s na produção do fotojornalismo esportivo. Revista Temática, 15(11), 36-52. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/48806/28336

Bento, J. & Marques, A. (1989). Desporto, Ética e Sociedade. Portugal: Universidade do Porto.

Betti, M. (2002). Esporte Espetáculo e Mídias: implicações para a qualidade da vida. In: Moreira, R., & Simões, W. (Eds.), Esporte como fator de qualidade de vida (pp. 25-36). Piracicaba: Unimep.

Boschilia, B. & Marchi Júnior, W. (2021). O VAR na perspectiva dos 5E's: possibilidades de compreensão do futebol contemporâneo. Lecturas: Educación Física y deportes, 26(282), 2-16. https://doi.org/10.46642/efd.v26i282.2957

Bourdieu, P. (1983). Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero.

Bourdieu, P. (1990). Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense.

Bourdieu, P. (1996). Razões Práticas: sobre uma teoria da ação. Campinas: Papirus.

Brohm, J. (1976). Sociologie Politique du Sport. Paris: Ed. Dlarge.

Coakley, J. (2007). Sports in Society: issues and controversies (9th ed.). New York: McGraw Hill.

Coakley, J. (2015). Sports in Society: issues and controversies (11th ed.). New York: McGraw Hill.

Eco, U. (1984). Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Edwards, H. (1973). Sociology of Sport. Chicago: Dorsey Press.

Elcombe, T. L. (2012). Sport, Aesthetic Experience, and Art as the Ideal Embodied Metaphor. Journal of the Philosophy of Sport, 39(2), 201–217. https://doi.org/10.1080/00948705.2012.725901

Elias, N. (1992). Introdução. In: Elias, N., & Dunning, E. A busca da excitação (pp. 39–99). Lisboa: DIFEL.

Elias, N., & Dunning, E. (1995). Deporte y ocio en el proceso de la civilización. México: Fondo de Cultura Económica.

Elias, N. (1978). What is Sociology? London: Hutchinson.

Fermino, A. L., Oliveira, A., Trindade, N., Souza, D. L., & Marchi Júnior, W. (2018). Esporte paralímpico: análise da produção de teses e dissertações dos programas de pós-graduação em Educação Física. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 26(3), 165–177. http://dx.doi.org/10.31501/rbcm.v26i3.7308

Ferrando, M. G. (1990). Aspectos sociales del deporte: una reflexión sociológica. Madrid: Alianza.

Ferreira, J. (2021). Os ‘E’s’ dos e-sports: uma análise polissêmica do esporte eletrônico. The Revista da ALESDE, 13(2), 51–64. http://dx.doi.org/10.5380/jlasss.v13i2.81705

Gumbrecht, H. U. (2007). Elogio da beleza atlética. São Paulo: Companhia das Letras.

Guttmann, A. (1978). From Ritual to Record. New York: Columbia University Press.

Ingham, A. & Loy, J. (1973). The social system of sport: A humanistic perspective. Quest, 19, 3–23. https://doi.org/10.1080/00336297.1973.10519745

Kenyon, G. S. & Loy, J. (Eds.) (1969). Sport, Culture and Society: A Reader on the Sociology of Sport. New York: Macmillan.

Klein, S. (2017). Defining sport: conceptions and borderlines. Lanham: Lexington Books.

Kleinman, S. (1968). Toward a non-theory of sport. Quest, 10(1). https://doi.org/10.1080/00336297.1968.10519642

Loy, J. (1968). “The nature of sport: A definitional effort”. Quest, 10, 1–15.

Lüschen, G. & Weis, K. (1976). Sociología del deporte. Valladolid: Miñon.

Magnane, G. (1964). Sociologie du Sport. Paris: Gallimard.

Marchi Júnior, W. (2015). O esporte ‘em cena’: perspectivas históricas e interpretações conceituais para a construção de um modelo analítico. Revista da ALESDE, 5(1), 46–67.

Marchi Júnior, W. & Gebara, A. (2020). A metáfora do jogo e o mimetismo social: delimitações e apropriações na pesquisa e na análise sociológica do esporte. Revista da ALESDE, 12(2), 22–32.

Marchi Júnior, W., Almeida, B. S., & Souza, J. (2024). Introdução à Sociologia do Esporte. 2 Ed. Curitiba: Intersaberes.

McBride, F. (1975). Toward a non-definition of sport. Journal of the Philosophy of Sport, 2(1), 4–11. https://doi.org/10.1080/00948705.1975.10654092

McPherson, B. D., Curtis, J., & Loy, J. (1989). Defining sport. In McPherson, B. D., Curtis, J., & Loy, J. (Eds.), The Social Significance of Sport. Champaign, IL: Human Kinetics.

Meier, K. V. (1981). On the Inadequacies of Sociological Definitions of Sport. International Review of Sport Sociology, 16(2), 79–102. https://doi.org/10.1177/101269028101600206

Melo, V. A. (2010). Por uma história do conceito esporte: diálogos com Reinhart Koselleck. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 32(1), 41–57. https://doi.org/10.1590/S0101-32892010000400004

Moraes, L. C. L. & Gomes, L. C. (2020). Book review: “Introduction to the Sociology of Sport. International Review for the Sociology of Sport, 55(6), 822–826. https://doi.org/10.1177/1012690220925737

Mumford, S. (2012). Watching Sport: Aesthetics, Ethics and Emotion. London & New York: Routledge.

Mumford, S. (2019). The aesthetics of sport and the arts: competing and complementary”. Sport in Society, 22(5), 723–733. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1430478

Nunes, J. G., Moraes, L. C. L., & Marchi Júnior, W. (2021). Um mapeamento de teses e dissertações sobre ginástica rítmica no Brasil. Motrivivência, 33(64), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81155

Nogueira, A. (2003). A Ginga e o Jogo. Rio de Janeiro: Objetiva.

Parlebas, P. (1987). Perspectivas para una educación física moderna. Andalucía: Unisport Andalucía.

Parry, J. (2014). Sport’s concept. In: Seminário De Educação Olímpica e Esporte Educacional, Natal, BRA, 31 August.

Parry, J. (2018). E-sports are Not Sports. Sport, Ethics and Philosophy, 13(1), 3–18. https://doi.org/10.1080/17511321.2018.1489419

Platonov, V. (2004). Sistema de preparación de los atletas en el deporte olímpico: Teoría general y su aplicación práctica. Kiev: Literatura Olímpica.

Renson, R. (2014). Salvaguardando a ludodiversidade: o papel de um museu de esportes na promoção e proteção da cultura do movimento. In Zimmermann, A. C., & Saura, S. (Eds.), Jogos Tradicionais (pp. 125–150). São Paulo: Ed. Laços.

Sage, G. (1980). Sport in American Society: Select Readings. MA: Addison Wesley.

Souza, D., Amstel, N. A. v., & Marchi Júnior, W. (2023). O desporto durante a pandemia de COVID-19: reflexões a partir do Modelo Analítico dos 5 E’s. Retos, 48, 927–936. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96276

Struna, N. (2000). Social history and sport. In Coakley, J., & Dunning, E. (Eds.), Handbook of Sport Studies (pp. 187–203). London: SAGE Publications.

Tainio, M. (2019). Contemporary physical activities: the aesthetic justification. Sport in Society, 22(5), 846–860. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1430483

Torrealba, J. R. (2009). Fundamentos teóricos de la recreación, la educación física y el deporte. Maracay: Editorial Episteme.

Tubino, M. J. G. (2001). Dimensões Sociais do Esporte. São Paulo: Cortez.

Downloads

Publicado

2025-06-28

Como Citar

Marchi Júnior, W. (2025). Towards an analysis of contemporary sport: the proposition of a model. Revista Da ALESDE, 17(1), 03–22. https://doi.org/10.5380/ra.v17i1.100057

Edição

Seção

Ensaios