THE RESEARCH PROJECT IN THE PHENOMENOLOGICAL PERSPECTIVE

Authors

  • TIago Emanuel Klüber Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Unioeste, Cascavel

DOI:

https://doi.org/10.5380/vrpect.1.97963

Abstract

In this essay, I present my understanding of the research project from a phenomenological point of view. It arises from a practical need for guidance and the scarcity of texts that address the subject beyond structured generalities and merely bureaucratic or institutional aspects.  So, the question was: what is this, the research project from a phenomenological point of view? In order to answer the question, I explain the understanding of the research project in established manuals, establishing a debate on the limits of these propositions. Next, I present the central aspects of phenomenology that underpin my understanding of the project, in the sense of openness or launching oneself forward, which has an impact on my vision of the research project. Finally, I outline aspects that a phenomenological research project can contain, always in relation to what is being questioned, therefore, from the sense of towards the structure and not the other way around.

References

ALES BELLO, A. Fenomenologia e ciências humanas: implicações éticas. Memorandum: Memória e História em Psicologia, [S. l.], v. 11, p. 28–34, 2006.

ALMEIDA MELO, M. L. de. Análise de trajetória metodológica de pesquisa instruída pela abordagem fenomenológico-hermenêutica de PAUL RICOEUR. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS, SIPEQ, 4., 2010, Rio Claro. Anais... Rio Claro: Se&Pq, 2010. v. 1, p. 1-10.

BAUMANN, A. P. P. “Pro-jeto” pedagógico: um ensaio sobre o devir da forma-ação. Acta Scientiae, Canoas, v. 3, n. 15, p. 588-607, dez. 2013. Bimestral.

BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa em educação matemática. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 18–23, 1993.

BICUDO, M. A. V.; KLÜBER, T. E. A questão de pesquisa sob a perspectiva da atitude fenomenológica de investigação // The research issue according to the perspective of phenomenological investigation attitude. Conjectura: filosofia e educação, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 24–40, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.

GIL, A. C. O projeto na pesquisa fenomenológica. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS (SIPEQ), 4., 2010, Rio Claro. Anais... Rio Claro: Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativos, 2010. v. 1, p. 1-11.

GIL, A. C.; YAMAUCHI, N. I. Elaboração do projeto na pesquisa fenomenológica em enfermagem. Revista Baiana de Enfermagem‏, [S. l.], v. 26, n. 3, 2012. DOI: 10.18471/rbe.v26i3.6613.

GIORGI, A. Sobre o método fenomenológico utilizado como método de pesquisa qualitativa nas ciências humanas: teoria, prática e avaliação. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. trad. Ana Cristina Nasser, 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 386-409.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. 13. ed. Partes I. Petrópolis: Vozes, 2005.

INWOOD, M. Dicionário Heidegger. Zahar, 1944.

KLÜBER, T. E. METANÁLISE DO MACROPROJETO “FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM MODELAGEM MATEMÁTICA: COMPREENSÕES E DESVELAMENTOS”. VIDYA, Santa Maria (RS, Brasil), v. 43, n. 2, p. 191–206, 2023. DOI: 10.37781/vidya.v43i2.4614. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/4614. Acesso em: 29 jan. 2025.

MUTTI, G. S. L. Adoção da Modelagem Matemática para professores em um contexto de formação continuada. 2020. 193 folhas. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2020.

MOURA, C. A. R. de. Crítica da razão na Fenomenologia. 1. ed. São Paulo: Nova Stella Editorial, 1989.

MUTTI, G. S. L.; KLÜBER, T. E. Tesis en formato multipapel: lo develamiento de una posibilidad en la perspectiva fenomenológica de la investigación. PARADIGMA, Maracay, v. 43, n. 2, p. 36–58, 2022. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p36-58.id1217.

OXFORD LANGUAGES. Projeto. In: Dicionário online. Disponível em: https://www.google.com/search?q=dicion%C3%A1rio+oxford. Acesso em: 10 out. 24.

SEVERINO, A. J. A pesquisa na dinâmica da vida universitária: elaborando projeto de pesquisa. In: SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2013. Cap. 4. p. 111-116.

SCHWENDLER, D. A Contextualização na Modelagem Matemática na Educação Matemática. 2023. 105 folhas. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2023.

TAMBARUSSI, C. M.; KLÜBER, T. E. A pesquisa em Modelagem Matemática na Educação Matemática: sobre as atividades de formação continuada em teses e dissertações. Revemat: revista eletrônica de educação matemática, [S.L.], v. 9, p. 38, 29 jul. 2014. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2014v9nespp38.

Published

2025-04-26

How to Cite

Klüber, T. E. (2025). THE RESEARCH PROJECT IN THE PHENOMENOLOGICAL PERSPECTIVE. Vestigare: Revista De Pesquisas Em Educação, Ciências E Tecnologias, (1), 160–176. https://doi.org/10.5380/vrpect.1.97963

Issue

Section

Seção F: Artigos de Metodologias de Pesquisa e Análise Qualitativas na Educação, Ciências e Tecnologias