Marvel’s Captain America Civil War poster: An analysis based on the Grammar of Visual Design

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5380/rvx.v17i3.85250

Palavras-chave:

Movie Posters, Marvel Cinematic Universe, Captain America Civil War, Grammar of Visual Design

Resumo

Movie posters, a multimodal genre used to attract viewers, are a complex form of communication that contains verbal and visual semiotic resources. The entertainment company Marvel has created a cinematic universe where movie posters play an essential role in marketing. Despite Marvel’s global influence in sociocultural practices, few studies investigate its movie posters. Hence, this study analyzes the visual structures used in the Captain America: Civil War theatrical movie poster, drawing on the Grammar of Visual Design, specifically the representational, interactive, and compositional metafunctions. Regarding the representational metafunction, results show a bidirectional transaction, highlighting the faceoff between the two teams of heroes. Their symmetry also hints at classificational processes. Concerning interactional meanings, the heroes gaze at each other, inviting viewers to observe the image from a social distance while keeping some detachment. Moreover, the camera angle creates an equal power relation between the main heroes and viewers. Finally, compositional meanings strengthen the separation between the two teams through different elements, but they simultaneously indicate the teams will reunite. Thus, these three kinds of visual meanings together provide an adequate summary of the movie plot and aptly contribute to the construal of a future conflict between the two teams.

Biografia do Autor

Tatiana Koerich Rondon, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina

Tatiana Koerich Rondon é doutoranda em Inglês pelo Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários (Área de Concentração: Estudos Linguísticos - Linha de Pesquisa: Linguagem e Cognição) e mestra pelo mesmo programa (UFSC - 2018-2019), especialista em Gerenciamento de Projetos (Pós-Graduação Lato Sensu em Gerenciamento de Projetos - SENAC - 2017-2019), licenciada em Letras Inglês (Letras, habilitação em Língua Inglesa e Literaturas de Língua Inglesa - UFSC - 2001-2005). Atua no Ensino da Língua Inglesa há 20 anos, tendo experiência em cursos particulares de idiomas, escolas de ensino regular públicas e particulares, tanto no Ensino Fundamental quanto no Ensino Médio, e escolas de ensino bilíngue. Atuou no Ensino Superior como Professora Tutora do Curso de Licenciatura em Letras Inglês Modalidade a Distância, da Universidade Aberta do Brasil (UFSC). Também tem experiência como coordenadora pedagógica. Atualmente, é integrante do Núcleo de Estudos em Leitura (NEL) da UFSC, na área do processamento da compreensão leitora.

Viviane Maria Heberle, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina

É docente do Programa de Pós-Graduação em Inglês, pesquisadora do CNPq e professora titular aposentada do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Downloads

Publicado

2022-10-13

Como Citar

Rondon, T. K., & Heberle, V. M. (2022). Marvel’s Captain America Civil War poster: An analysis based on the Grammar of Visual Design. Revista X, 17(3), 726–751. https://doi.org/10.5380/rvx.v17i3.85250

Edição

Seção

Artigos para número atemático