Linguistic analysis of introductory texts from Letras programs’ websites

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5380/rvx.v17i3.85219

Palavras-chave:

University discourse, Critical Discourse Analysis, Systemic Functional Linguistics, Letras program.

Resumo

This research aimed at analyzing the Universities’ discourse used to describe the undergraduate program of Letras in their websites. To pursue this objective, the analysis delved into three textual descriptions of the Letras program from three private universities and focused on Fairclough’s CDA and on Halliday’ SFL. The results indicated that the most recurrent processes are Material, placing the students in a powerful position in text 1 and the institution in text 3, and Relational, identifying the institution in a more influential place. Furthermore, there is a tendency from all texts to present a less academic and more marketized discourse in the presentation of their Letras program.

Biografia do Autor

Mariana Lima Terres, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA, FLORIANÓPOLIS, SANTA CATARINA

GRADUADA EM LETRAS - PORTUGUÊS/INGLÊS PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS (UFPEL), MESTRE EM INGLÊS - ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA (UFSC) E DOUTORANDA EM INGLÊS - ESTUDOS LINGUÍSTICOS PELA UFSC. ATUAÇÃO NA ÁREA DE LINGUÍSTICA, COM ÊNFASE EM ANÁLISE CRÍTICA DO DISCURSO, LINGUÍSTICA SISTÊMICA FUNCIONAL E GRAMÁTICA DO DESIGN VISUAL.

Andréia Dalla Costa

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões e mestrado em Letras Inglês - Estudos Linguísticos e Literários pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina.

Downloads

Publicado

2022-10-13

Como Citar

Lima Terres, M., & Dalla Costa, A. (2022). Linguistic analysis of introductory texts from Letras programs’ websites. Revista X, 17(3), 704–725. https://doi.org/10.5380/rvx.v17i3.85219

Edição

Seção

Artigos para número atemático