Linguistic analysis of introductory texts from Letras programs’ websites

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5380/rvx.v17i3.85219

Palabras clave:

University discourse, Critical Discourse Analysis, Systemic Functional Linguistics, Letras program.

Resumen

This research aimed at analyzing the Universities’ discourse used to describe the undergraduate program of Letras in their websites. To pursue this objective, the analysis delved into three textual descriptions of the Letras program from three private universities and focused on Fairclough’s CDA and on Halliday’ SFL. The results indicated that the most recurrent processes are Material, placing the students in a powerful position in text 1 and the institution in text 3, and Relational, identifying the institution in a more influential place. Furthermore, there is a tendency from all texts to present a less academic and more marketized discourse in the presentation of their Letras program.

Biografía del autor/a

Mariana Lima Terres, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina.

Graduada em Letras - Português/Inglês pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), mestre e doutoranda em Inglês - Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua na área de Línguística, com ênfase em Análise Crítica do Discurso, Linguística Sistêmica Funcional, e Gramática do Design Visual.

Andréia Dalla Costa

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões e mestrado em Letras Inglês - Estudos Linguísticos e Literários pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina.

Descargas

Publicado

2022-10-13

Cómo citar

Lima Terres, M., & Dalla Costa, A. (2022). Linguistic analysis of introductory texts from Letras programs’ websites. Revista X, 17(3), 704–725. https://doi.org/10.5380/rvx.v17i3.85219

Número

Sección

Artigos para número atemático