Environmental Education: the contribution of schools projects on environmental discussions at Municipal Public Schools of Colombo/PR
DOI:
https://doi.org/10.5380/raega.v10i0.3393Keywords:
Educação Ambiental, projetos, cidadania, Environmental education, projects, citizenshipAbstract
Environmental issues have been a common place in the educational discussions, being formal or informal and, the environmental education has been supported as one of the capable means to generate reflections and actions that lead to new postures in front of the social-environmental reality. Urged to discover how the teachers actions are supported in relation to their environmental experience, this research searched for analysing the projects of environmental education developed in the public schools, located in Colombo-PR. The main objective of this research was to analyse the teachers actions and ideas about the environmental experience proposed on the school projects. This research tried to analyse the theoretical-methodological context of the environmental educational projects developed in the schools involved on this research, featuring a parallel with the goals, objectives and principles of the environmental education pointed in the documents produced on several national and international meetings and discussions.
References
CORDIOLLI, M. Para entender os PCN’s: os temastransversais. Curitiba: Módulo, 1999.
CZAPSKI, S. A implantação da educação ambiental no Brasil.Brasília: MEC, 1998.
DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. SãoPaulo: Gaia, 2000.
GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. SãoPaulo: Papirus, 1995.
MARTINS, J. S. O trabalho com projetos de pesquisa: doensino fundamental ao ensino médio. Campinas, São Paulo:Papirus, 2002.
MININNI-MEDINA, N. Antecedentes históricos: conferênciasinternacionais sobre educação ambiental. In:EDUCAÇÃOAMBIENTAL: curso básico a distância: questões ambientais,conceitos, história, problemas e alternativas. 2. ed. ampl.Brasília: MMA, 2001.
OLIVEIRA, E. M. Educação ambiental: uma possívelabordagem. Brasília: Ibama, 2000.
PARDO DÍAZ, A. Educação ambiental como projeto. 2. ed.Porto Alegre: Artmed, 2002.
PHILIPPI Jr., A.; PELICIONI, M. C. F. Educação ambiental:desenvolvimento de cursos e projetos. São Paulo: Signus,2002.
_____.; COIMBRA, J. Á. A. Visão de Interdisciplinaridade naEducação Ambiental. In: PHILIPPI Jr., A.; PELICIONI, M. C.F.Educação ambiental: desenvolvimento de cursos e projetos.São Paulo: Signus, 2002.
SEGURA, D. S. B. Venturas e desventuras da educaçãoambiental na escolapública: um estudo de experiências na zonaleste do município de São Paulo. São Paulo, 1999. Dissertação(Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo.
VILA NOVA, E. Educar para o ambiente. 2. ed. Lisboa: Texto,1999.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Declaro que o ARTIGO submetido é INÉDITO, ORIGINAL e de MINHA RESPONSABILIDADE. Declaro que o artigo não foi submetido ou está em avaliação em outra revista/periódico.
Estou ciente dos itens presentes na LEI Nº 9.610/98 (DIREITOS AUTORAIS) e me responsabilizo por quaisquer problemas relacionados a PLÁGIO.
Estou ciente de que o artigo submetido poderá ser removido da Revista, caso se observe A QUALQUER TEMPO que ele se encontra publicado integralmente ou em parte em outro PERIÓDICO científico.
Declaro, COMO PRIMEIRO AUTOR, que os demais autores do trabalho estão cientes desta submissão e de que NÃO receberão qualquer tipo de remuneração pela divulgação do trabalho.
Como primeiro autor, autorizo, de antemão, a RA’E GA - O Espaço Geográfico em Análise(ISSN 2177-2738), a publicar o artigo, caso aceito.