Fatores de risco e de proteção e autoavaliação de desempenho escolar frente à Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.5380/riep.v28i1.85478Keywords:
satisfação com a vida, otimismo, afetos positivos, ansiedade, afetos negativosAbstract
Esta pesquisa avaliou a relação entre aspectos positivos (satisfação com a vida, otimismo e afetos positivos) e negativos (ansiedade e afetos negativos), assim como a autoavaliação de desempenho escolar, frente ao cenário da pandemia da Covid-19. Participaram 172 estudantes de cursos técnicos, sendo 118 do sexo feminino, com idades entre 15 e 51 anos (M = 17,5; DP = 8,73 anos). Diferenças significativas mostraram que os homens apresentaram maiores médias nas medidas positivas avaliadas (satisfação com a vida e otimismo), enquanto as mulheres apresentaram maior média em aspectos negativos (afetos negativos e ansiedade). Os alunos que avaliaram seu desempenho escolar como excelente apresentaram maior média em satisfação com a vida, afetos positivos e otimismo. Almeja-se que tais resultados possam fomentar estratégias voltadas à prevenção de problemas relacionados à saúde mental dos adolescentes, bem como incentivar pesquisas futuras de caráter longitudinal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
