Post-traumatic reactions in children: How, why and which aspects evaluate?

Authors

  • Luiziana Souto Schaefer Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Beatriz de Oliveira Meneguelo Lobo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Alice Einloft Brunnet Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Christian Haag Kristensen Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5380/psi.v20i1.30294

Keywords:

psychological assessment, post-traumatic stress disorders, risk factors, child

Abstract

Experiencing traumatic events early in life impacts the development of children and youth at different
levels, affecting psychological, neurobiological and social. This article discussed the clinical evaluation
of post-traumatic reactions in children and adolescents, including issues related to the manifestation of
symptoms, the long-term consequences and evaluation tools available. This article presented an
illustrative model of risk factors for post-traumatic stress disorder in children. It was concluded that early
assessment is essential for the detection of risk factors and prescription of different interventions, serving
as a source of secondary prevention.

Author Biographies

Luiziana Souto Schaefer, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga (PUCRS). Doutora em Psicologia (CAPES-PUCRS). Mestre em Psicologia (CNPq-PUCRS). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa “Cognição, Emoção e Comportamento” do PPG em Psicologia da PUCRS. Perita Criminal/ Psicóloga do Instituto Geral de Perícias do Rio Grande do Sul (IGP-RS)

Beatriz de Oliveira Meneguelo Lobo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga (PUCRS). Mestre em Psicologia/Cognição Humana (CNPq-PUCRS). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa “Cognição, Emoção e Comportamento” do PPG em Psicologia da PUCRS.

Alice Einloft Brunnet, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicóloga (PUCRS). Mestranda em Psicologia/Cognição Humana (PUCRS). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa “Cognição, Emoção e Comportamento” do PPG em Psicologia da PUCRS.

Christian Haag Kristensen, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Psicólogo. Doutor em Psicologia (UFRGS). Professor Adjunto e Coordenador do Programa de Pós-graduação de Psicologia da PUCRS. Coordenador do grupo Cognição, Emoção e Comportamento.

Published

2016-12-15

How to Cite

Schaefer, L. S., Lobo, B. de O. M., Brunnet, A. E., & Kristensen, C. H. (2016). Post-traumatic reactions in children: How, why and which aspects evaluate?. Interação Em Psicologia, 20(1). https://doi.org/10.5380/psi.v20i1.30294

Issue

Section

Critical Literature Reviews