Evaluation of training sequences for formation of stimulus equivalence classes with specific behavioral function

Authors

  • Camila Maria Silveira Colodetti Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Tereza Maria de Azevedo Pires Sério Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5380/psi.v21i3.49511

Keywords:

stimulus equivalence, functional equivalence, training sequence

Abstract

This research aimed to evaluate the results produced by training sequences for establish stimulus equivalence classes, with specific behavioral function, which differed especially with respect to the first training held, namely, simple or conditional discrimination. Participated in the study 32 college students. Half of these participants were exposed a specific training sequence that began with the simple discrimination, and the other half underwent another sequence that began with the conditional discrimination. Both groups were submitted to both procedures and to the reassessment of performance in emergent relations tests or simple discrimination tests. The results showed that starting with simple discrimination training facilitated participant´s performance on conditional discrimination, as well as the conditional discrimination also facilitated performance on simple discrimination. On the other hand, the reassessment data of the equivalence tests indicated that, for the participants who did not reach the criterion in the first application of these tests, the subsequent training in simple discrimination did not increase the percentages of correctness in the reevaluation of the emergent relations.

Author Biographies

Camila Maria Silveira Colodetti, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Psicologia pela PUC-MG, mestrado e doutorado em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento pela PUC-SP. Foi orientanda da Profª Tereza Maria de Azevedo Pires Sériono mestrado e da profª Nilza Micheletto no doutorado. É diretora da empresa Envolve - Intervenção em ABA onde atua como supervisora em análise do comportamento na intervenção com crianças autistas. Áreas de interesse: comportamento verbal, equivalência de estímulos, análise aplicada do comportamento em intervenção com crianças autistas.

Tereza Maria de Azevedo Pires Sério, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1973), mestrado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1983) e doutorado em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1990). Atualmente é professora titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Análise do Comportamento, atuando principalmente nos seguintes temas: análise do comportamento, behaviorismo radical, variabilidade comportamental,controle de estímulos, operações motivativas.

Obs.: in memorian.

Published

2017-12-02

How to Cite

Silveira Colodetti, C. M., & Sério, T. M. de A. P. (2017). Evaluation of training sequences for formation of stimulus equivalence classes with specific behavioral function. Interação Em Psicologia, 21(3). https://doi.org/10.5380/psi.v21i3.49511

Issue

Section

Research Reports