Processo de adaptação de mães de filhos com desenvolvimento atípico
DOI:
https://doi.org/10.5380/riep.v29i2.92491Keywords:
mãe, adaptação psicológica, crianças com deficiênciaAbstract
Filhos atípicos requerem cuidados diferenciados, geralmente demandados às mães, podendo impactar na adaptação destas a algo que não foi planejado. O Modelo do Processo de Adaptação e Desenvolvimento descreve o percurso de pais desde o diagnóstico até a adaptação e desenvolvimento pessoal. Objetivou-se identificar se há diferença nos níveis de adaptação das mães em relação ao tipo e tempo do diagnóstico e idade dos filhos. Trata-se de um estudo descritivo, transversal e quantitativo. Amostra foi composta por 29 mães com filhos no Transtorno do Espectro Autista (TEA) e Paralisia Cerebral. A coleta de dados ocorreu através da Escala Parental de Adaptação à Deficiência (EPAD) e a análise por meio do Teste U de Mann-Whitney. Identificou-se diferenças na adaptação nas dimensões apoio social, resiliência, culpa, depressão e funcionalidade mensuradas pela EPAD conforme o tipo e tempo de diagnóstico e idade das crianças. Conclui-se que algumas variáveis como o tipo e tempo de diagnóstico e idade das crianças podem interferir em como as mães se adaptam aos filhos atípicos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roberta Giampá Roiz, Mirela Oliveira Figueiredo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
