Integração acadêmica de universitários brasileiros praticantes e não praticantes de esportes
DOI:
https://doi.org/10.5380/riep.v29i2.89401Keywords:
Ambiente universitário, esportes, psicologia do esporteAbstract
No Brasil, comparado a diferentes países, há menores investimentos na prática de esportes no Ensino Superior, a qual pode contribuir para a integração acadêmica. Este estudo investiga e compara os níveis de integração acadêmica de três grupos de universitários brasileiros: praticantes de esportes competitivos (PEC); praticantes de esportes por lazer (PEL); e não praticantes (NP). Participaram de uma survey online 703 universitários, que responderam ao Questionário de Vivências Acadêmicas – QVA-r. Análises de covariância mostraram que PEC apresentaram maiores níveis de integração nas dimensões pessoal, vocacional e interpessoal, porém menores níveis nas dimensões estudo e, se comparados somente a PEL, na institucional. PEL apresentaram níveis significativamente maiores que NP em todas as dimensões. Em geral, PEC e PEL apresentaram melhor adaptação à universidade. Porém, PEC podem ter dificuldades na conciliação esportes/estudos e na adaptação aos serviços da universidade, talvez pela carência de medidas para facilitar tais práticas no Ensino Superior.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mikael Almeida Corrêa, Ana Cristina Garcia Dias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
