EM BUSCA DA DRACMA PERDIDA O CINEMA ENTRE A IMAGEM DE DEUS E A DO DITADOR
DOI:
https://doi.org/10.5380/his.v38i0.2715Palabras clave:
cinema e história, cinema e religião, catolicismo e imagens, film and history, film and religion, catholicism and images.Resumen
Proibidas pelo Antigo Testamento, a produção e a veneração de imagens se converteram em tema de amplo debate entre os cristãos para quem a encarnação de Jesus Cristo como um homem visível tornava possível, pelo menos em tese, a reprodução da imagem de Deus. Este artigo analisa esse debate, que coloca dados fundamentais à compreensão das reações da Igreja Católica ao cinema e a outros meios técnicos de reprodução de imagens que, no século XX, foram utilizados na propagação de religiões políticas como o fascismo e o nazismo.
Searching for the lost dracma: cinema between the image of god and the dictator
Abstract
The production and veneration of images was forbidden by the Old Testament and became an important theme of discussion among Christians, for whom the incarnation of Jesus Christ as a visible man had made the reproduction of the Gods image possible, at least in theory. This article analyses this debate, which brings fundamental data to the understanding of the Catholic Church reactions to the cinema and to other technical media of image reproduction. These media were used for the propagation of the political religions such as the fascism and the nazism in the 20th century.
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