THE PLACE OF INTELLECTUAL DEFICIENCY IN SCIENTIFIC PRODUCTION ON THE TEACHING OF HISTORY

Authors

  • Anna Augusta Sampaio de Oliveira Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília-SP.
  • Katia de Moura Graça Paixão Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília - SP
  • Glacielma de Fátima da Silva Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília - SP
  • Ângelo Ântonio Puzipe Papim Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília - SP

DOI:

https://doi.org/10.5380/his.v66i2.51872

Keywords:

History teaching, Students with Intellectual Disabilities, Scientific production

Abstract

The article seeks to analyze and analyze the scientific production on the teaching of History for Students with Intellectual Disabilities (SID), in Elementary Education II, focusing on dissertations and theses produced on this subject in Brazil. We delimit the period from 2005 to 2016 for the research, made in the CAPES database. As a result, we found only two (2) papers that considered the possibilities of teaching and learning history for SID. The lack of research in the area points to the reflection of an educational policy that, despite the inclusion movement, does not favor SID teaching and learning, however, it only guarantees school enrollment.

Author Biographies

Anna Augusta Sampaio de Oliveira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília-SP.

Profª Livre-docente do Departamento de Educação Especial da Faculdade de Filosofia e Ciências "Júlio de Mesquita Filho" no qual é docente nos cursos de Pedagogia e Fisioterapia e no Programa de Pós-graduação em Educação e coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Inclusão Social (GEPIS).

 

Katia de Moura Graça Paixão, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília - SP

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília-SP, Pedagoga da área de Educação Especial - UFSC e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Inclusão Social (GEPIS).

Glacielma de Fátima da Silva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília - SP

Mestre em Educação da Unesp-Marília, Licenciada em História, Diretora de Escola e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Inclusão Social (GEPIS).

Ângelo Ântonio Puzipe Papim, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Marília - SP

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação da UNESP- Marília, Psicólogo Clínico e Pedagogo e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Inclusão Social (GEPIS).

Published

2018-08-02

How to Cite

Oliveira, A. A. S. de, Paixão, K. de M. G., Silva, G. de F. da, & Papim, Ângelo Ântonio P. (2018). THE PLACE OF INTELLECTUAL DEFICIENCY IN SCIENTIFIC PRODUCTION ON THE TEACHING OF HISTORY. História: Questões E Debates, 66(2), 225–247. https://doi.org/10.5380/his.v66i2.51872