Open Journal Systems

EM BUSCA DA DRACMA PERDIDA O CINEMA ENTRE A IMAGEM DE DEUS E A DO DITADOR

Cláudio Aguiar Almeida

Resumo



Proibidas pelo Antigo Testamento, a produção e a veneração de imagens
se converteram em tema de amplo debate entre os cristãos para quem
a encarnação de Jesus Cristo como um homem visível tornava possível,
pelo menos em tese, a reprodução da imagem de Deus. Este artigo
analisa esse debate, que coloca dados fundamentais à compreensão das
reações da Igreja Católica ao cinema e a outros meios técnicos de
reprodução de imagens que, no século XX, foram utilizados na
propagação de religiões políticas como o fascismo e o nazismo.

Searching for the lost dracma: cinema between the image of god and the dictator

Abstract


The production and veneration of images was forbidden by the Old
Testament and became an important theme of discussion among
Christians, for whom the incarnation of Jesus Christ as a visible man
had made the reproduction of the Gods image possible, at least in
theory. This article analyses this debate, which brings fundamental
data to the understanding of the Catholic Church reactions to the
cinema and to other technical media of image reproduction. These
media were used for the propagation of the political religions such as
the fascism and the nazism in the 20th century.


Palavras-chave


cinema e história; cinema e religião; catolicismo e imagens; film and history; film and religion; catholicism and images.

Texto completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.5380/his.v38i0.2715