Aesthetic Perception and madness: the case of "loucos de rua" of Ouro Preto.
DOI:
https://doi.org/10.5380/cam.v10i1.16271Keywords:
loucura, estética, performance, experiênciaAbstract
This paper is about the everyday of four people considered “ loucos de rua” who wander around the streets of the Ouro Preto city for more thirty years, they adopt peculiar behaviors while they walk to somewhere. From the interaction of these people with local population and with the researcher, I seek to show how their aesthetic perception have helped to understand the madness experience that overcome the medical and legal boundaries.Moreover from the discussions on performance and experience, I tried to understand how the behavior of the“loucos de rua” are ordinary and extraordinary at the same time. For this, I have been observed that behaviour through two axes in time, which I define as vertical and horizontal. In short, I try to elucidate how the "loucos de rua" are important for Ouro Preto city and how the local population classifies them together with the singularities of the city.
References
BATESON, Gregory. [1979] 2006. Espirítu e Naturaleza. Buenos Aires-Madrid: Amorrortu.
BENjAMIN, Walter. 1994. “Surrealismo”. In Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas, Volume I. São Paulo: Brasiliense.
BOAL, Augusto. 1992. O arco-íris do desejo. Método Boal de Teatro e Terapia. Rio de janeiro: Civilização Brasileira.
CHAVES, Lilian L. 2009. “Esse negócio de loucura, cê sabe né, fia”: integração e diferenciação pelas ruas de Ouro Preto. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Departamento de Antropologia, Universidade de Brasília.
COSTA, Ileno I. 2003. “Linguagem ordinária, atos de fala e esquizofrenia“. In Ileno Costa, Adriano Holanda, Francisco Martins e Maria Tafuri (orgs.). Ética, linguagem e sofrimento. VI Conferência Internacional sobre Filosofia, Psiquiatria e Psicologia. Brasília: ABRAFIPP.
DAWSEY, John C.. 2005. “O teatro dos “boias-frias”: repensando a antropologia da performance”. Horizontes Antropológicos 11(24). https://doi.org/10.1590/S0104-71832005000200002
DAWSEY, John C. 2000. “Nossa Senhora Aparecida e a Mulher Lobisomem: Benjamin, Brecht e o teatro dramático na Antropologia”. Revista Ilha 1: 85-103.
DAWSEY, John C. 2006. “TURNER, Benjamim e Antropologia da Performance: o lugar olhado e (ouvido) das coisas”. Campos 7: 17-25. https://doi.org/10.5380/cam.v7i2.7322
DAWSEY, John C. 2005. “Victor Turner e a antropologia da experiência”. Cadernos de Campo 13(14): 163-176. DOUGLAS, Mary. [1966] 1976. Pureza e Perigo. São Paulo: Editora Perspectiva.
FOUCAULT, Michel. [1972] 2007. História da Loucura. São Paulo: Editora Perspectiva.
FOUCAULT, Michel. [1979] 2008. “A casa dos loucos”. In Michel Foucault. A microfísica do poder. São Paulo: Graal.
LEACH, Edmund. [1954] 1995. Sistemas Políticos da Alta Birmânia. São Paulo: EDUSP.
LÉVI-STRAUSS, Claude. [1962] 2007. "A ciência do concreto". In Claude Lévi-Strauss. O Pensamento Selvagem. Campinas: Papirus Editora.
PEDROSA, M. A. Nov. 2008. “Pequeno tratado sobre as ondas do rádio (Waldir do radinho)”. O Inconfidente. X(153).
TURNER, Victor. [1967] 2005. “Betwixt and Between: o período liminar nos 'ritos de passagem'“. In Victor Turner. Floresta de Símbolos: aspectos do ritual Ndembu. Niterói: EdUFF.
TURNER, Victor. [1969] 1974. O Processo Ritual: Estrutura e Antiestrutura. Petrópolis: Vozes.
TURNER, Victor. [1974] 2008. Dramas, Campos e Metáforas: a ação simbólica na sociedade humana. Niterói: EdUFF.
WERKEMA, Mauro. 29/10/2007. “A atualidade de Bené da Flauta”. Disponível em: <http://www.ouropreto.com.br/noticias/ detalhe.php?idnoticia=14>
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1 Authors retain copyright to work published under Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) which allows:
Share — copy and redistribute material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon material
In accordance with the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that suggests that the licensor endorses you or your use.
Non-Commercial — You may not use the material for commercial purposes.
2 Authors are authorized to distribute the version of the work published in this journal, in institutional, thematic, databases and similar repository, with acknowledgment of the initial publication in this journal;
3 Works published in this journal will be indexed in databases, repositories, portals, directories and other sources in which the journal is and will be indexed.
