Indigenous Self-Representation in Ethnographic Writing: theoretical elements to the consideration of ethnographic intertextuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/cam.v9i1.13869

Keywords:

escrita etnográfica, auto-representação, identidade, intertextualidade .

Abstract

This work focuses indigenous self-representations in ethnographic writing and debates on how the process of apprehension/representation of others’ cultural difference can be viewed. It also interrogates the extent to which anthropology, anthropologists and its techniques are thought of and used by native interlocutors to express themselves as singular individuals to restrict or wider audiences. The emphasized argument is that anthropologists do not register in their ethnographies a previous native culture which is verbalized by the native interlocutor, but a dynamic dialogical culture, renewed during the ethnographic encounter. For the development of the argument the article debates Marcel Mauss, Maurice Leenhardt and Roberto Cardoso de Oliveira’s approaches to the notions of “person” and “self”. The work is concluded with the analysis of a speech registered during fieldwork that illustrates how ethnographies can be mediatized for indigenous self-representation.

References

ALBERT, Bruce. 1995. “O Ouro Canibal: crítica xamânica da economia política da natureza”. Série Antropologia nº174. Brasília: Universidade de Brasília, Departamento de Antropologia.

BOON, James. 1990 [1982]. Otras Tribus, Otros Escribas: antropología simbólica en el estudio comparativo de las culturas, historias, religiones y textos. Tradução Stella Mastrangelo. México: Fondo de Cultura Económica.

BOURDIEU, Pierre. 1996. “A Ilusão Biográfica”. In Marieta Ferreira & Janaína Amado (orgs.) Usos e Abusos da História Oral. Rio de Janeiro: FGV.

BRUNER, Edward. 1986. “Ethnography as Narrative”. In Victor Turner & Edward Bruner (eds.) The Anthropology of Experience. Urbana: The University of Illinois Press.

BURKE, Peter. 1995. A Arte da Conversação. São Paulo: Unesp.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. 2006. Caminhos da Identidade: ensaios sobre etnicidade e multiculturalismo. São Paulo: Unesp; Brasília: Paralelo 15.

CLIFFORD, James. 1998. “Sobre a Autoridade Etnográfica”. In José Reginaldo dos Santos Gonçalves (org.) James Clifford – A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: UFRJ.

CRAPANZANO, Vincent. 1979. “Preface”. In Maurice Leenhardt, Do Kamo: person and myth in the melanesian world. Translated by Basia Miller Gulati. Chicago: The University of Chicago Press.

CRAPANZANO, Vincent. 1980. Tuhami. Portrait of a Moroccan. Chicago: The University of Chicago Press.

CRAPANZANO, Vincent. 1992. Hermes’ Dilemma & Hamlet´s Desire. Cambridge: Harvard University Press.

CRAPANZANO, Vincent. 2006. “The Scene: shadowing the real”. Anthropological Theory 6(4):387-405. https://doi.org/10.1177/1463499606071593

FERNANDES, Florestan. 1957. “Lévy-Bruhl e o Espírito Científico”. Revista de Antropologia 2(2):121-42. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.1954.110321

GEERTZ, Clifford. 2005. Obras e Vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: UFRJ.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. 1998. “Apresentação”. In James Clifford – A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: UFRJ.

HATOUM, Milton. 2004. “Laços de Parentesco: ficção e antropologia”. In Fernanda Peixoto, Heloísa Pontes & Lilia Schwarcz (orgs.) Antropologias, Histórias, Experiências. Belo Horizonte: UFMG.

LEENHARDT, Maurice. 1979. Do Kamo: person and myth in the melanesian world. Translated by Basia Miller Gulati. Chicago: The University of Chicago Press.

MALINOWSKI, Bronislaw. 1930. “The Problem of Meaning in Primitive Languages”. In C. K. Ogden & I. A. Richards (eds.) The Meaning of Meaning: a study of the influence of language upon thought and of the science of symbolism. 3rd edition. London/New York: Kegan Paul.

MAUSS, Marcel. 2003 [1938]. “Uma Categoria do Espírito Humano: a noção de pessoa, a de ‘eu’ ” In Sociologia e Antropologia. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Cosac & Naify.

MYERS, Fred. 1986. “The Politics of Representation: australian aborigines and anthropological discourse”. American Ethnologist 13:138-53. https://doi.org/10.1525/ae.1986.13.1.02a00100

NERY, Paulo Roberto Albieri. 1990. Idiotas Metodológicos: a antropologia da construção etnográfica. Dissertação de Mestrado. Brasília: Universidade de Brasília, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social.

PEIRANO, Mariza. 1995. A Favor da Etnografia. Rio de Janeiro: Relume-Dumará.

ROCHA, Ana Luiza Carvalho da & Cornelia Eckert. 2003. “O Antropólogo na Figura do Narrador”. Habitus 1(2):395-420.

SILVA, Cristhian T. da. 2002a. Borges, Belino e Bento: a fala ritual entre os tapuios de Goiás. São Paulo: Annablume.

SILVA, Cristhian T. da. 2002b. “Reelaboração da Etnologia nos Sertões Indígenas”. Anuário Antropológico 99. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

SILVA, Vagner Gonçalves da. 2006. O Antropólogo e sua Magia: trabalho de campo e texto etnográfico nas pesquisas antropológicas sobre religiões afro-brasileiras. São Paulo: Edusp.

TAMBIAH, Stanley. 1985. Culture, Thought and Social Action: an anthropological perspective. Cambridge: Harvard University Press.

TEDLOCK, Dennis. 1986. “A Tradição Analógica e o Surgimento de uma Antropologia Dialógica”. Anuário Antropológico 85. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

How to Cite

Silva, C. T. da. (2008). Indigenous Self-Representation in Ethnographic Writing: theoretical elements to the consideration of ethnographic intertextuality. Campos - Revista De Antropologia, 9(1), 87–108. https://doi.org/10.5380/cam.v9i1.13869

Issue

Section

Artigos