Lament, mooring and tarantism: contributions of Ernesto de Martino’s theory to research on popular religions in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5380/cra.v24i1.86200Keywords:
Ernesto de Martino, Italian School of History of Religions, Popular Religions.Abstract
In this article, the aim is to propose some approximations between the framework built during the first half of the 20th century by the Neapolitan ethnologist and historian of religions Ernesto de Martino and the field of studies on popular religions in Brazil. Based on the assumptions of the so-called Italian School of History of Religions, including his dialogue with Heideggerian philosophy and the existentialist theory of Jaspers, De Martino criticizes the main currents of the social sciences and religious phenomenology with regard to the conception of religion as a phenomenon self-evident and “ahistorical”. In order to rethink, in the light of De Martino's theory, the analytical categories used by intellectuals who research this topic in the Brazilian context and taking into account that a large part of this research follows the tradition criticized by De Martino, we assume the experimental dimension of our reflection at the same time that we recognize the pertinence of this author's legacy.
References
Agnolin, A. (2013). História das religiões: perspectiva histórico-comparativa. São Paulo: Paulinas.
Alcaciati, R. (2019). La religione civile di Ernesto de Martino. Studi Materiali di Storia dele Religioni. 85/11, 285-317.
Almeida, R. de. (2010). Religião em Transição. In C. B. Martins & L. F. D. Duarte (org). Horizontes das Ciências Sociais – Antropologia (pp 367-405). São Paulo: Anpocs.
Azzi, R. (1978). Religiosidade Popular. Revista Eclesiástica Brasileira, 38(152), 642-650. https://doi.org/10.29386/reb.v38i152.3896
Bastide, R. (1976). Apresentação à 2a edição. In M. I. Pereira de Queiroz. O Messianismo no Brasil e no Mundo (pp). São Paulo: Alfa-Omega.
Battini, M. (2016). La ragione negata. I fondarnenti psicologici dell’antropologia dernartiniana. In La contradizione felice? Ernesto de Martino e gli Altri (pp. 69-82). Pisa: Edizioni ETS.
Benedetti, L. R. (1983). Os Santos Nômades e o Deus Estabelecido: um Estudo sobre Religião e Sociedade. São Paulo: Paulinas.
Beozzo, J. O. (1982). Religiosidade Popular. Revista Eclesiástica Brasileira, 42(168), 744-758. https://doi.org/10.29386/reb.v42i168.3624
Berrocal, Emilio G. (2009). The Post-Colonialism of Ernesto De Martino: The Principal of Critical Ethnocentrism as a Failed Attempt to Reconstruct Ethnographic Authority. History and Anthropology, 20(2), 123-38. https://doi.org/10.1080/02757200902875803
Brandão, C. R. (1982 [1980]). Os deuses do povo: um estudo sobre a Religião popular. Uberlândia: EDUFU.
Brelich, A. (1956). Appunti su uma metodologia. Studi e Materiali di Storia delle Religioni (SMSR), XXVII.
Calavia Sáez, O. (1996). Fantasmas Falados. Campinas: Editora da Unicamp.
Calavia Sáez, O. (2009). O que os santos podem fazer pela antropologia? Religião e Sociedade, 29, 198-219. https://doi.org/10.1590/S0100-85872009000200010
Candido, A. (2017). Os parceiros do Rio Bonito. Estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. São Paulo: Edusp.
Carpitella, D. (1981). Pratica e teoria nel film etnografico italiano: prime osservazioni. La ricerca folklorica, 3, 5-22. https://doi.org/10.2307/1479450
Chiozzi, P. (1997). Manuale di Antropologia Visuale. Firenze: Edizione Unicopli, testi e studi.
Clemente, P. (1985). Alcuni momenti della demologia storicistica in Italia. In AAVV. L’antropologia italiana. Un secolo di storia (pp. 3-49). Bari, Laterza,
Consorte, J. G. (1983). A Mentalidade Messiânica. In A Vida em Meio à Morte num País do Terceiro Mundo (pp 43-50). São Paulo, Paulinas.
Croce, B. (2019). Teoria e storia della storiografia. Sydney: Wentworth Press.
Cunha, E. da. (2009). Os sertões – Campanha de Canudos. São Paulo: Ateliê.
Dainotto, R. (2017). Tre sud di Ernesto de Martino. Narrativa, 39, 52-64. https://doi.org/10.4000/narrativa.660
De Martino, E. (1941). Naturalismo e storicismo nell'etnologia. Bari: Laterza & Figli.
De Martino, E. (1949) Intorno a una storia del mondo popolare subalterno. Società, 5(3), 411- 443.
De Martino, E. (1982). Sud e magia. Milão: Feltrinelli.
De Martino, E. (2007). Il mondo magico: prolegomeni a una storia del magismo. Turim: Bollati Boringhieri.
De Martino, E. (2008). Morte e pianto rituale nel mondo antico: dal lamento pagano al pianto di Maria. Turim: Boringhieri.
De Martino, E. (2009). La terra del rimorso: contributo a una storia religiosa del sud. Milão: Il Saggiatore Tascabili.
De Martino, E. (2019). La fine del mondo: contributo all’analisi delle apocalissi culturali. Nuova edizione a cura di Giordana Charuty, Daniel Fabre e Marcello Massenzio. Turim: Einaudi.
Durkheim, E. (1989). As Formas Elementares da Vida Religiosa: o sistema totêmico na Austrália. São Paulo: Edições Paulinas.
Eliade, M. (1999). O Sagrado e o Profano. A essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes.
Evans-Pritchard, E. E. (2005). Bruxaria, Oráculos e Magia entre os Azande. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores.
Facó, R. (1972). Cangaceiros e Fanáticos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Feixa, C. (2008). Más allá di Eboli. Gramsci, De Martino y el debate sobre la cultura subalterna em Itália. In E. De Martino. El folclore progressivo y otros ensayos (pp.13-66). Barcelona: Editorial MACBA: Universitat Autònoma de Barcelona.
Fernandes, R. C. (1994). Religiões populares no Brasil. In Romarias da Paixão (pp. 215-251). Rio de Janeiro: Rocco.
Fernandes, R. C. (1982). Os cavaleiros do Bom Jesus: uma introdução às religiões populares. São Paulo: Editora Brasiliense.
Frazer, Sir J. G. (1976). The Golden Bough: A Study in Magic and Religion (abridged ed.). London: The MacMillan Press.
Gramsci, A. (2012). Il materialismo storico e la filosofia de Benedetto Croce. Createspace Independent Publishing Platform.
Lanternari, V. (1960). Movimenti Religiosi di Libertà e di Salvezza dei Popoli Opressi. Milão: Giangiacomo Feltrinelli Editore.
Levi, Carlo. (1945). Cristo se è fermato a Eboli. Turim: Einaudi.
Malinowski, B. (1978). Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Abril Cultural.
Mancini, S. (1994). Perception extra-sensorielle, psychopathologie et magisme dans l'oeuvre de Ernesto De Martino. In J-B Martin, & M. Introvigne (eds.) Le Défi magique, VolII – Actes du Colloque International de Lyon, avril 1992 (pp. 149-159). Lyon: Presses universitaires de Lyon. https://doi.org/10.4000/books.pul.10997
Marano, F. (2007). Il film etnografico in Italia. Bari: Ed. Di pagina soc. coop.
Martín, E. (2009). From popular religion to practices of sacralization: approaches for a conceptual discussion. Social Compass, 56(2), 273-285. https://doi.org/10.1177/0037768609103362
Martins, J. de S. (1983). A morte e o morto: tempo e espaço nos ritos fúnebres da roça. In J. S. Martins. (org.). A morte e os mortos na sociedade brasileira (pp). SP: Hucitec.
Maués, R. H. (2011). Outra Amazônia: os santos e o catolicismo popular. Nova Ciência, 2(1), 1-26.
Mauss, M. (2000). Esboço de uma teoria geral da magia. Portugal: Edições 70.
Montero, P. (1999) Religiões e dilemas da sociedade brasileira. In: Barros, S.M.P. (org). O que ler nas Ciências Sociais Brasileiras (1970-1995). v. 1. (pp. 327-367). São Paulo: Anpocs/Capes.
Monteiro, D. T. (1974). Os errantes do novo século: um estudo sobre o surto milenarista do Contestado. SP: Duas Cidades.
Monteiro, D. T. (1977). Um Confronto entre Juazeiro, Canudos e Contestado. In B. Fausto (dir.). História Geral da Civilização Brasileira. Tomo III – O Brasil Republicano (pp. 39-92). Rio de Janeiro/São Paulo, Difel.
Mourão, L. (1974). Contestado: a Gestação Social do Messias. Revista do Ceru, 7.
Negrão, L. N. (1984). Um Movimento Messiânico Urbano: Messianismo e Mudança Social no Brasil. In J. G. Consorte, & L. N. Negrão. O Messianismo no Brasil Contemporâneo (pp). São Paulo, FFLCH-USP/CER.
Oliveira, P. R. (1985). Religião e dominação de classe: gênese, estrutura e função do catolicismo romanizado no Brasil. Petrópolis: Vozes.
Oliveira, P. R. (1997). Adeus à Sociologia da Religião Popular. Religião e Sociedade. 18(2): 43–62.
Otto, R. (2007). O sagrado: aspectos irracionais na noção do divino e sua relação com o racional. São Leopoldo: Sinodal, EST; Petrópolis: Vozes.
Parker, C. (1998). Cultos y religiones populares em América Latina. Allpanchis, 52, 239-277. https://doi.org/10.36901/allpanchis.v30i52.656
Pereira de Queiroz, M. I. (1957). La ‘Guerre Sainte’ au Brésil: le Mouvement Messianique du ‘Contestado’. Boletim n. 187 (Sociologia I, n. 5).
Pereira de Queiroz, M. I. (1965). O messianismo no Brasil e no mundo. São Paulo: Dimunus/Edusp.
Pettazzoni, R. (1959). Il metodo comparativo. Numen, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.1163/156852759X00011
Pizza, G. (2013). Gramsci e De Martino. Appunti per una riflessione. Quaderni di Teoria Sociale, 13, 75-120.
Pompa, C. (1995). Memórias do Fim do Mundo: para uma Leitura do Movimento Sócio-religioso de Pau de Colher (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Pompa, C. (1998). A construção do fim do mundo: Para uma releitura dos movimentos sócio-religiosos do Brasil “rústico. Revista de Antropologia, 41(1), 177-212. https://doi.org/10.1590/S0034-77011998000100006
Pompa, C. (2008). Para repensar o conceito de religião. In Oliveira, I.; Moreira, A. O futuro da religião na sociedade global: uma perspectiva multicultural (pp. 153-170). São Paulo: Paulina.
Pompa, C. (2022). Ernesto de Martino e o percurso italiano da antropologia. Horizontes Antropológicos, 28(62), 317-349. https://doi.org/10.1590/S0104-71832022000100010
Radcliffe-Brown, A. R. (2013). Estrutura e função na sociedade primitiva. São Paulo: Vozes.
Reesink, M. L. (2013). Por uma perspectiva concêntrica do catolicismo brasileiro. Revista Anthropológicas, 24(2), 161-187.
Ribeiro, D. (2015). Quando a pessoa vira mundo e o mundo vira gente: a "crise da presença" no candomblé de São Paulo. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos.
Sabbatucci, D. (1990). La prospettiva storico-religiosa. Milão: Il Saggiatore.
Silva, André L. (2003). Devoções populares no Brasil: contextualizando algumas obras das ciências sociais. Revista de Estudos da Religião – REVER, 3, 30-49.
Souza, E. J. F. (2021). O catolicismo popular brasileiro: notas em torno de sua invenção historiográfica. Temporalidades – Revista de História, 13(2), 724-745.
Tylor, E. B. (2016). Primitive Culture Volume 1. Nova York: Dover Publications.
Trindade, L. S. (2015). Ernesto de Martino: resistência e magia no sul da Itália. São Paulo: Editora Terceira Margem.
Van Der Leeuw, Ge. (1992). Fenomenologia della religione. Turim: Bollati Boringhieri.
Vinhas de Queiroz, M. (1966). Messianismo e Conflito Social: a Guerra Sertaneja do Contestado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Weber, M. (2004). A ética protestante e o “espírito” do capitalismo. São Paulo: Cia das Letras.
Zaluar, A. (1983). Os homens de Deus: um estudo dos santos e das festas no catolicismo popular. Rio de Janeiro: Zahar editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1 Authors retain copyright to work published under Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) which allows:
Share — copy and redistribute material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon material
In accordance with the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that suggests that the licensor endorses you or your use.
Non-Commercial — You may not use the material for commercial purposes.
2 Authors are authorized to distribute the version of the work published in this journal, in institutional, thematic, databases and similar repository, with acknowledgment of the initial publication in this journal;
3 Works published in this journal will be indexed in databases, repositories, portals, directories and other sources in which the journal is and will be indexed.
