Reading competence in the school library: knowledge and skills for the development of critical reading in the elementary school library
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.89219Keywords:
School library, Reading competence, Information literacy, Critical reading.Abstract
Introduction: Developing skills in information and reading is essential in contemporary times in order to acquire skills and techniques to recover and understand, use and communicate reliable information made available in scientific, literary, technical modalities and stored in multimodal formats. Therefore, reading competence, crossed by competence in information and the literacy process, is responsible for the development of a critical conscience in the school routine, helping to combat misinformation. Given the above, the objective is to analyze the librarian practice in elementary schools that contributes to the development of reading competence in the digital age. Method: The research is exploratory and descriptive in nature and, in terms of procedures, it is characterized as a case study and a bibliographical survey with the aim of supporting an investigation with a predominantly qualitative approach. Results: It was verified that the acquisition of knowledge and attitudes becomes a condition for obtaining a critical reading of the different modalities and languages available in hybrid spaces of information, education and culture such as the library, school and cyberspace. Conclusion: About the librarian actions for the promotion of competences observed with more prominence in this study, they were the orientation to the school, academic and/or scientific research; information search guidance on shelves, catalogs, repositories, among others; reading practices, mainly through the imagery reading modality, and through the strategy of dialogued and expressive collective reading; and actions for the ethical use of information, such as guidance on the use of fact-checking tools.
References
Bedin, J., Chagas, M. T., & Sena, P. M. B. (2015) Competência informacional em biblioteca escolar: ações para o desenvolvimento. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 20(3), 363-372. https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1105/pdf
Belluzzo, R. C. B. (2005). Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. ETD – Educação Temática Digital, 6(2), 30-50. https://doi.org/10.20396/etd.v6i2.772
Brisola, A., & Bezerra, A. C. (2018). Desinformação e circulação de “fake news”: distinções, diagnóstico e reação. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, n. XIX ENANCIB. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/102819
Cavalcante, L. E., & Souza, L. F. de. (2016). Leitura, letramento digital e competência em informação. Revista Tecnologias na Educação, 8(17). http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2016/09/Art38-ano8-vol17-dez2016.pdf
Cuevas-Cerveró, A. (2008). Competencia lectora y alfabetización en información: un modelo para la biblioteca escolar en la sociedad del conocimiento. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação (RICI), 1(1), 3-20. https://doi.org/10.26512/rici.v1.n1.2008.872
Furtado, C. C. (2009). Bibliotecas escolares e web 2.0: revisão da literatura sobre Brasil e Portugal. Em Questão, 15(2), 135-150. https://brapci.inf.br/index.php/res/download/46633
Furtado, C. C. (2019). Geração alpha e a leitura literária: os aplicativos de literatura – serviços incentivam a prática? Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, 15(n. esp.) https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1342/1194
Gerlin, M. N. M. (2017, outubro). Produção da competência leitora em espaços tempos de informação, educação e cultura. (2017). Anais do Simpósio Internacional de Educação e Comunicação, 8; Seminário Hispano Brasileiro, 6. Aracaju. https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/8628/2891
Gerlin, M. N. M. (2020a). Competência leitora e competência em informação: saberes e fazeres necessários ao acesso da informação (hiper)textual no século XXI (v. 8). EDUFES; MC&G. https://repositorio.ufes.br/bitstream/10/11976/1/LIVRO_08_Competencia_leitora_colecao-pesquisa-ufes_ebook_final_MENU.pdf
Gerlin, M. N. M. (2020b). Entre a teoria e a prática: a constituição de uma rede de formação das competências em leitura e em informação. RICI: R. Ibero-amer. Ci. Inf., 13(2), 720-735. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31682
Gerlin, M. N. M. (2021). O relacionamento das competências leitora e em informação com o processo de letramento na era digital. Informação & Informação, 26(1), 206-231. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p206
Gerlin, M. N. M., & Ribeiro, S. D. C. (2020). A contribuição dos modelos de desenvolvimento das competências em leitura e informativas para a sociedade da informação e do conhecimento. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, 10. https://doi.org/10.35699/2237-6658.2020.26125
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa (6. Ed.). Editora Atlas.
International Federation of Library Associations and Institutions. (2000). Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-manifesto-pt-brazil.pdf
Le Coadic, Y.-F. (1996). A ciência da informação. Briquet de Lemos.
Lei n. 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm
Lévy, P. Cibercultura. (2010). Editora 34.
Mata, M. L. da. (2012). Aspectos da avaliação da competência informacional em instituições de ensino superior. Em Questão, 18(1), 141-154. https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/22081
Neves, B. C.; Sampaio, D. B., & Rodrigues, Q. (2020). Bibliotecas escolares e tecnologias digitais: uma análise bibliográfica. Revista P2P e Inovação, 7, 146-165. https://doi.org/10.21721/p2p.2020v7n1.p146-165
Paixão, P. B. S., Linhares, R. N., & Cuevas Cerveró, A. (2019). Modelo teórico-aplicativo de alfabetização informacional em cursos a distância. Ciência da Informação, 48(1). http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4460/4106
Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. de. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Feevale. https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf
Santos, A. P., Silva, B. H de O., Julião, D. M. G., Teles, M. M. N., Alcino, S. A. S., & Santos, W. H. dos. (2014). Biblioteca escolar: hábito de leitura, realidades e funções. In R. R., H. M., & J. A. B. (Orgs). A biblioteca no contexto escolar. Uberaba-MG: IFTM. pp. 107-112. https://iftm.edu.br/editora/livros/download/Livro%20-%20A%20Biblioteca%20no%20Contexto%20Escolar.pdf
Silva, J. D. O. da, & Cunha, J. de A. (2016). O papel educativo da biblioteca escolar no contexto do Plano Nacional de Educação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 21(46), 45-58. 10.5007/1518-2924.2016v21n46p45
Soares, M. (2004). Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Revista Pátio, 96-100. https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf
Souza, M. T. (2008). Biblioteca escolar: usuário criativo é a realidade atual. CRB8 Digital, 1(3), 50-55. http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/9287
Tavares, A. L. de L.; Silva, T. J., Valério, E. D. (2013). Biblioteca escolar: instrumento para a formação de leitores críticos. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 18(1), p. 639-657, jan./jun. https://brapci.inf.br/index.php/res/download/87283
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























