The Customer-Based Brand Equity of Itaipu Tourist Complex: a comparison between perceptions of visitors from the Brazilian and Paraguayan side

Authors

  • Rodrigo Chibiaqui Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Eduardo Hack Neto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

DOI:

https://doi.org/10.5380/tes.v11i3.63032

Keywords:

Tourism, Customer-based brand equity, Brand equity, Tourist attraction, Branding, Foz do Iguacu, Hernandarias, Itaipu Binacional

Abstract

Tourist attractions are usually analyzed under the image approach, disregarding other dimensions that comprise the Customer-Based Brand Equity (CBBE). The attraction object of this research is Itaipu Binacional power plant, which has tourist complexes in its two sides (in Brazil and Paraguay) and it shows differences in the number and profile of visitors. This paper intended to measure the CBBE of the Itaipu Tourist Complex on the Brazilian and Paraguayan sides using a quantitative survey with 671 visitors, using a questionnaire based on multidimensional scales used in tourist destination measurements. Data were collected in 2016 and 2017 and analyzed through descriptive statistics and stratified analysis. A high brand value was observed for all CBBE items, especially in the awareness dimension, and differences between the brand perception of domestic (Brazilian and Paraguayan) and foreign visitors, as well as between the perception of experienced and sporadic travelers, mainly in awareness and perceived quality dimensions.

Author Biographies

Rodrigo Chibiaqui, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Formação: Graduação em Comunicação Social com ênfase em Publicidade e Propaganda; Especialização Lato Sensu (MBA) em Marketing e Vendas pela Fundação Getúlio Vargas (FVG); Mestrando no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade (PPGTGS) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE).

Eduardo Hack Neto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Formação: Graduação em Administração (Bacharelado) pela UNIFOZ; Especialização em Consultoria Empresarial pela UNIVEL e em Ecoturismo pela FECEA; Mestrado em Turismo e Hotelaria pela UNIVALI; Doutorado em Geografia pela UFPR e Universidad de Santiago de Compostela – Espanha (USC). Atividade profissional: Professor titular no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade (PPGTGS) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Empresário e sócio proprietário da EVERMAKE.

Published

2019-03-19

How to Cite

Chibiaqui, R., & Neto, E. H. (2019). The Customer-Based Brand Equity of Itaipu Tourist Complex: a comparison between perceptions of visitors from the Brazilian and Paraguayan side. Turismo E Sociedade, 11(3). https://doi.org/10.5380/tes.v11i3.63032

Issue

Section

Artigos