Multiplier effect of tourism on the border between Brazil and Paraguay

Authors

  • Cristina Horst Pereira Universidade Estadual de Mato Grosso do SUl - UEMS
  • Patrícia Cristina Statella Martins Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).
  • José Roberto da Silva Lunas Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS.
  • Juliana Maria de Aquino Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

DOI:

https://doi.org/10.5380/tes.v7i4.35698

Keywords:

Multiplier effect, Tourism, Economic Impact

Abstract

Brazil has 27% of your territory composed of border strip, much of this in Mato Grosso do Sul. The intense international trade between the cities of Ponta Porã (Brazil) and Pedro Juan Caballero (Paraguay) are the motivation to the development of shopping tourism. In 2012, the first edition of the event called “Black Friday” was created in order to maximize the shopping tourism in both countries. This research aimed to analyze the impact of this event and to define what should be the economic multiplier effects to plan the tourism at Brazilian side. The secondary objectives were to identify the tourism multiplier effects generated from the event and show a line guide to follow the event in the future. The methodology employed was literature research and questionnaires application. The results showed the direct economical impact in the national economy and the conclusion of this work was that the best indicator was the analysis of visitors’ spending directly in Brazil.

Author Biographies

Cristina Horst Pereira, Universidade Estadual de Mato Grosso do SUl - UEMS

Formação: Graduação em Turismo (Bacharelado) com ênfase em ambientes naturais; Especialização em Planejamento e Gestão Pública e Privada do Turismo e em Planejamento e Gestão Ambiental com ênfase em Avaliação Ambiental Estratégica e em Biologia da Conservação, obtidos junto à Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Ocupação profissional: Encarregada de Projetos na Fundação de Apoio à Pesquisa, ao Ensino e à Cultura de MS – FAPEMS.

Patrícia Cristina Statella Martins, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

Formação: Graduação em Turismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas). Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados.  Ocupação profissional: Docente da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS).

José Roberto da Silva Lunas, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS.

Formação: Graduação em Administração de Empresas pela Universidade da Grande Dourados (UNIGRAN). Especialização em Administração de Marketing e em Comércio Exterior e Negócios Internacionais pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestrado e Doutorado em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Brasília (UNB). Ocupação profissional: Professor e Pesquisador da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS e Secretário Executivo da Fundação de Apoio à Pesquisa, ao Ensino e à Cultura de MS (FAPEMS).

Juliana Maria de Aquino, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Formação: Graduação em Ciências Econômicas, Mestrado em Economia e Doutorado em Ciências (Economia Aplicada), obtidos junto à Universidade de São Paulo (USP). Ocupação profissional: Professora e Pesquisadora da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

How to Cite

Pereira, C. H., Martins, P. C. S., Lunas, J. R. da S., & de Aquino, J. M. (2014). Multiplier effect of tourism on the border between Brazil and Paraguay. Turismo E Sociedade, 7(4). https://doi.org/10.5380/tes.v7i4.35698

Issue

Section

Artigos