The hotel industry and relationship marketing: The case of Belo Horizonte – Minas Gerais, Brazil

Authors

  • João Carlos Ferreira Bronze Júnior Faculdade FEAD/MG
  • Caissa Veloso e Sousa Faculdade Novos Horizontes
  • José Edson Lara Faculdade Pedro Leopoldo
  • André Francisco Alcântara Fagundes Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG/CEPEAD
  • Danilo Oliveira Sampaio Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG/CEPEAD

DOI:

https://doi.org/10.5380/tes.v5i2.27279

Keywords:

Services Marketing, Relationship Marketing, Competitive Advantage

Abstract

Considering the proximity of important international events to be held in Belo Horizonte (MG), and increased demand for accommodation in the city, this article aims, through a case study in a four stars hotel, identify aspects of relationship marketing strategies that could represent a competitive advantage for the organization. It was interviewed 120 hotel guests and 15 group hotel employees using structured questionnaires applied in October and November of 2011. The results showed that 74.7% of hotel bookings were from customers who had previously stayed in the hotel, and these customers, at different levels, participated in the organization relationship marketing program. Furthermore, the results describe the level of satisfaction of the guests and their propensity to indicate the hotel to others. Thus, it is believed that the strategies derived from the relationship marketing enabled a positive outcome and increased the competitiveness of the organization.

Author Biographies

João Carlos Ferreira Bronze Júnior, Faculdade FEAD/MG

Graduação em Administração de Empresas (Bacharelado) pela Faculdade de Estudos Administrativos - FEAD/MG. Endereço para correspondência: Rua João Fernandes de Oliveira, 150 – Bloco 7 – ap. 304 – Bairro Planalto.  CEP: 31730-620 – Belo Horizonte – MG (Brasil).  Telefone: (31) 8531-6272.

Caissa Veloso e Sousa, Faculdade Novos Horizontes

Graduação em Economia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/Minas). Mestrado em Administração de Empresas pela FEAD/MG. Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Professora do Mestrado em Administração da Faculdade Novos Horizontes. Endereço para correspondência: Rua Dom Joaquim Silvério, 921 - ap. 404 – Bairro Coração Eucarístico – Belo Horizonte – MG (Brasil). CEP: 30535-620. Telefone: (31) 9337-4933.

José Edson Lara, Faculdade Pedro Leopoldo

Graduação em Administração pela Faculdade de Ciências Contábeis de Machado Sobrinho. Mestrado em Administração Pública e Governo pela Fundação Getúlio Vargas - FGV/SP. Doutorado em Economia de L´Empresa pela Universitat Autònoma de  Barcelona (Espanha)). Atividade profissional: Professor da Faculdade Pedro Leopoldo/MG. Fundação Pedro Leopoldo. Endereço para correspondência: Av. Lincoln Diogo Viana, 830. CEP: 33600-000 – Pedro Leopoldo – MG (Brasil). Telefone: (31) 3686-1461.

André Francisco Alcântara Fagundes, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG/CEPEAD

Graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU/MG. Mestrado em Administração de Empresas pela UFU. Doutorando em Administração de Empresas junto à UFMG. Professor da UFU. Endereço para correspondência: Av. João Naves de Ávila, 2121 - Bloco 1F - Sala 216 – Campus Santa Mônica. CEP: 38400-902 – Uberlândia – MG (Brasil). Telefone: (34) 3239-4132.

Danilo Oliveira Sampaio, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG/CEPEAD

Graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF/MG. Mestrado em Administração de Empresas pela Universidade Estácio de Sá - UNESA. Doutorado em Administração de Empresas pela UFMG/CEPEAD. Professor da UFJF. Endereço para correspondência: FACC – Campus Universitário, s./n. – Bairro Martelos.  CEP: 36036-900 – Juiz de Fora – MG (Brasil). Telefone: (32) 2102-3521.

Published

2012-10-14

How to Cite

Bronze Júnior, J. C. F., Sousa, C. V. e, Lara, J. E., Fagundes, A. F. A., & Sampaio, D. O. (2012). The hotel industry and relationship marketing: The case of Belo Horizonte – Minas Gerais, Brazil. Turismo E Sociedade, 5(2). https://doi.org/10.5380/tes.v5i2.27279

Issue

Section

Artigos