Interculturality in an English textbook: A critical teaching alternative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/rvx.v18i2.90673

Keywords:

Critical interculturality, ICLT model, English textbook, Language teaching.

Abstract

The aim of this study is to present some possibilities on the use of an Intercultural Communicative Language Teaching (ICLT) model to teach part of a unit of the textbook English File – third edition, pre-intermediate - under a critical intercultural perspective (CANDAU, 2020; PARDO, 2018; WALSH, 2009). As far as the teaching model is concerned, this study considers Tran and Duong’s (2018) suggestion of ICLT in order to promote, what we call, Critical Intercultural Performativity, by using the textbook and authentic materials. This paper is organized according to the following sections: 1) a reflection on cultural representations in English textbooks; 2) a discussion of the targeted part from the chosen unit under a critical intercultural perspective (PARDO, 2018); 3) the suggestion of an ICLT model to approach the part of this unit considering critical interculturality. The study concluded that cultural representations in the targeted unit of the textbook New English File (NEF) mostly depicted hegemonized knowledge – grounded in the common US-Europe west-centered duality – and it suggests a critical version of Tran and Duong’s (2018) ICLT model to use the textbook according to the realities of Brazilian learners.

Author Biographies

Gabriel Gomes Ferreira Moreira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

ossuo graduação em Letras: inglês, pela Universidade Federal de Goiás (2020), e sou discente de mestrado do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Sou membro do GT Transição - Grupo de estudos sobre formação de professoras/es de línguas - da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. Me interesso por perspectivas críticas e decoloniais na educação linguistica de língua inglesa e desenvolvo estudos fundamentados na interculturalidade crítica.

Ariovaldo Lopes Pereira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Doutor em Linguística Aplicada, área de concentração: ensino-aprendizagem de segunda língua e língua estrangeira (Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, 2007), com pós-doutorado cursado no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês da Universidade de São Paulo (USP), sob supervisão da profa. Dra. Walkyria Monte Mór. Mestre em Linguística Aplicada (Universidade de Brasília - UnB, 2000). Especialista em Língua Inglesa (Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC-MG) e em Metodologia do Ensino Superior (Universidade Estadual de Goiás - UEG). Graduado em Letras Português/Inglês (Faculdade de Filosofia Bernardo Sayão, atual Instituto Superior de Educação do Centro Universitário de Anápolis - UniEvangélica - Anápolis-GO). Professor Adjunto da Universidade Estadual de Goiás (UEG), onde atua no curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT). Possui experiência na área de Letras e Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de LE, formação de professores, análise de discurso crítica e (multi)letramentos. Seus interesses de pesquisa incluem: educação linguística crítica, materiais didáticos, letramentos críticos, tradução e diversidade e identidades de gênero. É editor executivo da revista Via Litterae (ISSN: 2176-6800). É membro associado da ALAB - Associação de Linguística Aplicada do Brasil. Integra o Projeto Nacional de Letramentos: Linguagem, Cultura, Educação e Tecnologia, na Universidade de São Paulo (USP), coordenado pela professora Dra. Walkyria Monte Mór e o professor Lynn Mario Menezes Teixeira de Souza.

Downloads

Published

2023-09-26

How to Cite

Moreira, G. G. F., & Pereira, A. L. (2023). Interculturality in an English textbook: A critical teaching alternative. Revista X, 18(2), 597–619. https://doi.org/10.5380/rvx.v18i2.90673