Fontes de Autoeficácia e Maturidade para a Escolha Profissional no Ensino Médio Técnico Integrado
DOI:
https://doi.org/10.5380/riep.v29i1.86711Keywords:
fontes de autoeficácia, maturidade para escolha profissional, estudantes ensino médio técnico integradoAbstract
O objetivo foi investigar se as fontes de autoeficácia se correlacionam e predizem a maturidade para escolha profissional, além de comparar o comportamento das variáveis em estudantes de ensino público e privado do Ensino Técnico Integrado. Participaram 490 estudantes, de ambos os sexos, do primeiro ao terceiro ano. Foram utilizadas as escalas de Maturidade para Escolha Profissional e a de Fontes de Autoeficácia para a Escolha Profissional. Os resultados obtidos apontaram a associação entre as variáveis do modelo testado assim como o impacto da variável explicativa na variável critério. Foi encontrando diferença das variáveis em função do tipo de instituição. Ressalta-se que o conhecimento e a intervenção nas fontes de autoeficácia poderiam contribuir com o aprimoramento da maturidade para a escolha profissional, considerando que são construtos que não são adquiridos de forma espontânea. Estudos prospectivos podem investigar a diferença entre sexos, cursos e instituições em diferentes estados da federação.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 marcia cristina monteiro, Adriana Benevides Soares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
