Compreensão de crianças e adolescentes sobre o ambiente de caminhada
Keywords:
PEDESTRES, CRIANÇAS NO TRÂNSITO, AMBIENTE DE TRÂNSITOAbstract
Entre 2013 e 2022 crianças e adolescentes, de até 14 anos, morreram em eventos de trânsito no Brasil, mais de 28% deles foram atropelados. Para evitar que mais mortes aconteçam, é necessário que as pesquisas busquem entender o que contribui para que essas situações aconteçam. Esta pesquisa teve como objetivo identificar se crianças e adolescentes, de 11 a 13 anos, compreendem e sabem reconhecer um ambiente seguro no trânsito de pedestres. Foram realizadas 46 entrevistas em escolas públicas de Curitiba-PR, utilizando a técnica de modelagem topográfica/topológica, através da estruturação de uma via em maquete com alguns dispositivos de trânsito. Os participantes não souberam estruturar um caminho seguro na maquete, nem mesmo identificar quais as características de um caminho o tornavam mais seguro que os outros. As justificativas para as decisões tomadas neste processo foram insatisfatórias do ponto de vista da segurança dos pedestres. Os resultados mostram que eles não estão preparados para andar sozinhos na rua e podem tomar decisões arriscadas no trânsito.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Letícia Carol Gonçalves Weis, Alessandra Sant'Anna Bianchi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
