Instrumentos internacionais de práticas parentais utilizados no Brasil: Uma revisão de literatura
Keywords:
práticas parentais, instrumentos, avaliação, estilos parentais.Abstract
As estratégias aplicadas pelos pais para educar seus filhos são denominadas de práticas parentais. Apesar de existir instrumentos construídos e validados para avaliar essas práticas na população brasileira, alguns autores optam pela adaptação de testes estrangeiros. Assim, objetivou-se identificar quais instrumentos internacionais são utilizados para avaliar esse tema em pesquisas nacionais e verificar suas propriedades psicométricas. Nos 55 artigos encontrados, foram encontrados oito instrumentos que apresentaram índices de confiabilidade satisfatórios, mas nem todos descreveram o processo de adaptação. Os instrumentos foram adaptados para avaliar práticas parentais positivas: cuidado, disciplina positiva, exigência, monitoramento, entre outras e práticas negativas: abuso físico, agressão psicológica, autoritarismo, controle e desapego. Houve uma maior incidência de estudos que acumularam evidências de validades baseadas na relação com outras variáveis, sobretudo, para a EREP. De modo geral, identificou-se uma ausência de informações referentes ao processo de adaptação e validação dos instrumentos para população brasileira.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PAULA INEZ CUNHA GOMIDE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
