Zulliger na avaliação de crianças e adolescentes vítimas de abuso sexual
DOI:
https://doi.org/10.5380/riep.v25i3.68975Keywords:
medidas projetivas de personalidade, abuso sexual, avaliação psicológica.Abstract
O objetivo deste estudo foi verificar se existe diferença entre os grupos de crianças e adolescente vítimas de violência sexual intrafamiliar e não vítimas, nas variáveis autopercepção e relacionamento interpessoal do Zulliger utilizando a aplicação R-otimizada. Os resultados indicaram que nas variáveis de autopercepção apenas Sx + Xy foi marginalmente significativo na discriminação dos dois grupos. Considerando as variáveis que compõem o relacionamento interpessoal, COP foi capaz de discriminar os grupos, sendo que o grupo de não vítimas apresentou maiores médias, enquanto que AG, PHR, SumH foram maiores no grupo de vítimas. Além destas variáveis foram analisados os conteúdos críticos Bl e SX, ambos foram capazes de discriminar os grupos, com maiores médias para o grupo de vítimas. Estes resultados indicam que que o Zulliger pode auxiliar na avaliação das características de personalidade de vítimas de violência sexual e contribuir para a discriminação entre vítimas e não vítimas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
