Motivos de evasão na pós-graduação no Brasil: um instrumento de medida
DOI:
https://doi.org/10.5380/psi.v24i1.62231Keywords:
evasão, pós-graduação, pesquisaAbstract
A quantidade de pessoas que iniciam e que concluem as pós-graduações é discrepante, mesmo considerando-se a duração deles. O objetivo foi adaptar a Escala de Motivos de Evasão do Ensino Superior (M-ES) para a Pós-Graduação. Foram realizados dois estudos, no primeiro os itens foram avaliados por juízes e novos foram criados em função do contexto. No segundo, participaram 639 pessoas, entre 21 e 62 anos, a maioria cursando a pós-graduação (75%). A versão de 7 fatores foi a que apresentou os melhores índices de ajuste e foi composta por motivos interpessoais, relacionados à carreira, falta de suporte, desempenho acadêmico, produção científica, reconhecimento acadêmico e institucionais. Os alfas dos fatores variaram de 0,61 a 0,97. A ciência é fundamental para o desenvolvimento de qualquer nação e é necessário garantir que as pessoas envolvidas em pesquisas tenham condições adequadas para concluírem seus cursos e contribuam com esse desenvolvimento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The approval of articles implies the immediate acceptance, with no imposition, that the journal Interação em Psicologia will have the exclusivity of the first publication of the article. The authors will, notwithstanding, keep the copyrights for future publications. In case of republication of the articles in other media, it is demanded the mention to the first publication in the journal Interação em Psicologia. The authors also authorize their articles to be available in all the indexes of which the journal is included.
The Editorial Board is not responsible for the concepts or statements expressed in the published works, which are the sole responsibility of their authors.
The journal Interação em Psicologia offers immediate open access to all its content, following the rationale that offering gratuitous scientific knowledge to the public promotes the democracy of knowledge and published works tend to produce higher impact. The published articles in the journal are available under the Creative Commons License CC-BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). According to this license, the access, distribution, reusing of the articles for non-commercial sources are allowed, provided that the authors and the source is referenced. When submitting articles to the journal Interação em Psicologia, authors agree with making their texts legally available based on this license.
