Childrearing practices and social support among mothers living in the capital and countryside of Santa Catarina

Authors

  • Gabriela Dal Forno Martins Universidade Federal de Santa Catarina
  • Samira Mafioletti Macarini Universidade Federal de Santa Catarina
  • Mauro Luís Vieira Universidade Federal de Santa Catarina
  • Virgínia Azevedo Reis Sachetti Faculdade Metropolitana de Guaramirim
  • Maria Lucia Seidl-de-Moura Universidade de Estado do Rio de Janeiro
  • Vera Silvia Raad Bussab Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5380/psi.v13i1.10947

Keywords:

childrearing practices, social network, cultural environment

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationships between mother’s childrearing practices and their social support in the capital versus the countryside of Santa Catarina. In each cultural environment, fifty mothers participated in the study and were interviewed with two scales that evaluated their childrearing practices using two factors: primary care and stimulation. One scale evaluated the frequency of mother’s childrearing practices and the other evaluated the degree of importance the mothers attributed to those practices. The mother’s social support network was analyzed using a third scale. The results demonstrated that: (a) there was are significant differences in mother’s reported childrearing practices and their social network between the cultural environments studied, suggesting that mothers from the countryside give more importance to primary care and have more extensive social support systems; and (b) even though there are some relationships between mother’s childrearing practices and their social support, these relationships cannot be explained indiscriminately, once other variables, possibly related to mother’s environment, interfere with their beliefs and practices regarding childcare.

 

Keywords: childrearing practices; social network; cultural environment.

Author Biographies

Gabriela Dal Forno Martins, Universidade Federal de Santa Catarina

Psicóloga formada pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestranda do Programa de Pós Graduação em Psicologia da mesma universidade. Tem experiência de pesquisa e extensão na área de Psicologia do Desenvolvimento Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, desenvolvimento, brincadeira, crenças e práticas parentais.

Samira Mafioletti Macarini, Universidade Federal de Santa Catarina

Psicóloga formada pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestranda do Programa de Pós graduação em Psicologia.  Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento infantil, brincadeira e cognições parentais.

Mauro Luís Vieira, Universidade Federal de Santa Catarina

Mauro Luís Vieira. Professor do Departamento de Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Obteve o título de doutor em Psicologia Experimental pela Universidade de São Paulo em 1995.  Fez pós-doutorado na Dalhousie University em Halifax (Canadá) em 1999. Trabalha na linha de pesquisa sobre cuidados parentais e desenvolvimento infantil no Programa de Pós graduação em Psicologia da UFSC. Coordena o Núcleo de Pesquisa sobre Desenvolvimento Infantil. Entre as principais publicações destacam-se: Vieira, M.L, Garcia, M.P.; Rau, D.D.W. & Prado A. B. (2005). Effects of different opportunities for social interaction on the play fighting to males and females in golden hamsters (Mesocricetus auratus).  Piovanotti, M.R.A. & Vieira, M.L. (2004). Presence of the father and parental experience have differentiated effects on pup development in Mongolian gerbils. Behavioural Processes, 66: 107-117; Vieira, M.L. & Prado, A.B.P. (2004). Abordagem evolucionista sobre a relação entre filogênese e ontogênese no desenvolvimento infantil. Em: M. L. Seidl de Moura (Org.). O bebê do século XXI e a psicologia em desenvolvimento (pp.155 204). São Paulo: Casa do Psicólogo. É pesquisador 2 do CNPq e é sub-coordenador do Programa de Pós-graduação em Psicologia da UFSC. 

Virgínia Azevedo Reis Sachetti, Faculdade Metropolitana de Guaramirim

Possui graduação, mestrado e doutorado em Psicologia. Atualmente é Coordenadora de Curso de Psicologia da Faculdade Metropolitana de Guaramirim (SC). Tem experiência em docência, pesquisa e atendimento individual e orientação educacional, atuando principalmente na área de aprendizagem humana.

Maria Lucia Seidl-de-Moura, Universidade de Estado do Rio de Janeiro

Maria Lucia Seidl-de-Moura possui graduação em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1968), mestrado em Educational Psychology - University of Wisconsin - Madison (1973), doutorado em Psicologia Cognitiva pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1987) e livre-docência pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992). Fez pós-doutorado na Universidade de São Paulo, em psicologia evolucionista. É coordenadora da área de psicologia na FAPERJ. Atualmente é professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Nessa universidade desenvolve trabalhos na linha de pesquisa Cognição Social do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social.

Vera Silvia Raad Bussab, Universidade de São Paulo

 

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1972), graduação em Licenciatura pela Universidade de São Paulo (1972), mestrado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1981) e doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1982). Atualmente é professor titular da Universidade de São Paulo, bolsista 1 B do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, membro da comissão da Sociedade Brasileira de Etologia. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Comparativa, atuando principalmente nos seguintes temas: abordagem etológica, desenvolvimento, apego, creche e etologia.

Published

2009-10-29

How to Cite

Martins, G. D. F., Macarini, S. M., Vieira, M. L., Sachetti, V. A. R., Seidl-de-Moura, M. L., & Bussab, V. S. R. (2009). Childrearing practices and social support among mothers living in the capital and countryside of Santa Catarina. Interação Em Psicologia, 13(1). https://doi.org/10.5380/psi.v13i1.10947

Issue

Section

Articles