Português
Luteria, Escassez e Invenção
Abstract
This article presents a study on the Tres, a traditional Cuban musical instrument, by articulating historical, technical, and cultural aspects of its construction. Based on field research conducted in Cuba in 2025, it documents lutherie practices developed by local luthiers who, despite limited access to materials and tools, build functional instruments that are well suited to musical practices and fundamental to Cuban artistic expression. The study records four construction plans of the Tres, collected during fieldwork, and presents an unprecedented cataloging sheet of the instrument, following a protocol adapted to the Latin American context. These experiences are analyzed through the concepts of technological disobedience, by Ernesto Oroza, and improvisational repair (gambiarra), according to Rodrigo Boufleur. By discussing method adaptation, material reuse, and the invention of solutions in the handcrafted making of the Tres, the article reflects on lutherie as a situated cultural practice that operates between technique and necessity. The research contributes to the recognition of lutherie as a field of knowledge and supports its academic consolidation, especially within the Latin American context.
References
BATES, Eliot. The social life of musical instruments. Ethnomusicology, v. 56, n. 3, p. 363
395, 2012.
BERGMANN FILHO, Juarez. Artífices, artifícios e artefatos: narrativas e trajetórias no
processo de construção da rabeca brasileira. 2016. 255 f. Tese (Doutorado em Design) –
Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
BERGMANN FILHO, Juarez; SCHUBERT, Fernando. A cultura material de instrumentos
musicais: organologia e procedimentos de documentação. In: CORRÊA, Ronaldo de Oli
veira; ZACAR, Cláudia Regina Hasegawa; SANTOS, Aguinaldo dos; SMYTHE, Kelli Cristine
Assis da Silva (orgs.). Coletânea de estudos do PPGDesign/UFPR: novos horizontes da pes
quisa em design. Curitiba: Editora CRV, 2023. p. 83–108.
BOUFLEUR, Rodrigo Naumann. Fundamentos da gambiarra: a improvisação utilitária
contemporânea e seu contexto socioeconômico. 2013. Tese (Doutorado em Arquitetura
e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São
Paulo, 2013. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde
02072013-134355/pt-br.php. Acesso em: 3 maio 2025.
BRITO, Julian Araujo. “Pátria ou morte”: a revolução cubana e a crise dos anos 1990.
Sem Aspas, Araraquara, v. 1, n. 1, p. 87-101, 1º semestre de 2012.
CARPENTIER, Alejo. La música en Cuba. México: Fondo de Cultura Económica, 1972.
DAWE, Kevin. The new guitarscape in critical theory, cultural practice and musical per
formance. Aldershot: Ashgate, 2010.
FERGUSON, R. James. The transnational politics of Cuban music and Cuban culture. The
Culture Mandala, Brisbane, v. 6, n. 1, 2003. Disponível em: https://www.international
relations.com/CM6-1/Cuban-Music-and-Culture.htm. Acesso em: 5 ago. 2025.
MANUEL, Peter. Essays on Cuban music: North American and Cuban perspectives. La
nham: University Press of America, 1991.
MOORE, Robin D. Music and revolution: cultural change in socialist Cuba. Berkeley: Uni
versity of California Press, 2006.
OROZA, Ernesto. Desobediencia tecnológica: de la revolución al revolico. [S.l.]: [s.n.],
2012. Disponível em: https://www.ernestooroza.com/desobediencia-tecnologica-de-la
revolucion-al-revolico/. Acesso em: 3 maio 2025.
PEREIRA, R. M. Luteria: coletânea de termos técnicos. Ed. UFPR. Curitiba, 2019.
RODRÍGUEZ, Victoria Eli. Instrumentos de la música folclórico-popular de Cuba. Vol. I.
Madrid: Instituto Cubano del Libro, s.d.
RODRÍGUEZ RUIDÍAZ, Armando. Formatos instrumentales en la música cubana. La Ha
bana: CNEArt, 2019.
SENNETT, Richard. O artífice. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2009.
SKLODOWSKA, Elzbieta. Reinventando la rueda: el Período Especial en el imaginario
cubano. Itinerarios, n. 16, p. 221-238, 2012.
SUBLETTE, Ned. Cuba and its music: from the first drums to the mambo. Chicago: Chica
go Review Press, 2004.

Esta obra está licenciada com a Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.