Public Policies Aimed at Mitigating Social Inequalities Among Children and Adolescents

Study on the Reality of the State of Paraná

Authors

Abstract

This paper aims to present some public policies implemented in the state of Paraná to mitigate social inequalities among children and adolescents. The research focuses on analyzing governmental actions aimed at promoting equity in fundamental areas such as education, health, social assistance, and rights protection. Using a quantitative and qualitative approach, the study investigates the effectiveness of these policies in combating social vulnerability, while also identifying possible gaps and challenges in their implementation. The work also seeks to understand how these policies have contributed to improving the living conditions of at-risk children and adolescents, promoting greater social inclusion and reducing socioeconomic disparities. The results indicate that, although progress has been made in achieving the targets of the Decennial Plan, with 62.7% of them fully achieved, significant challenges persist, such as partial implementation or non-implementation of a considerable portion of the planned actions. Furthermore, the research identified concrete difficulties in accessing systematized and updated data, revealing the lack of an efficient computerized system for the continuous monitoring of policies. It is concluded that, to increase the effectiveness of governmental actions in reducing social inequalities, it is essential to invest in transparency, integrated monitoring platforms, and the strengthening of intersectoral coordination, with active participation from civil society. The study reinforces the importance of ongoing evaluation and the public availability of information for the improvement of policies targeting childhood and adolescence.

Author Biography

Carla Druzini, UENP

Nutricionista e P´os Graduanda pela UENP.

References

ALMOND, D., MAZUMDER, B., VAN R. (2015) Fasting During Pregnancy and Children's Academic Performance. The Economic Journal, 125(589): 1501–1533. 2018.

ARAUJO, T. B. Ensaios sobre o desenvolvimento brasileiro: heranças e urgências. Revan, Rio de Janeiro, 2000.

ARRETCHE, M. Condicionantes locais da descentralização das políticas de saúde. Caderno CRH, 2006.

ATHAYDE, C., BILL, M., SOARES, L.E. Cabeça de Porco. Objetiva. 2005

BELLUZO, L. G – “Brasil, um desenvolvimento difícil...”, Desenvolvimento em Debate 2 – Painel: Desenvolvimento e Estabilidade, BNDES, 2002.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. SINAN - Sistema de Informação de Agravos de Notificação: Violência Interpessoal/Autoprovocada - Paraná. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/tabcgi.exe?sinannet/cnv/violePR.def. Acesso em: 19 dez. 2025.

CASTRO, J. A. de; OLIVEIRA, M. G. de. Políticas públicas e desenvolvimento. In: MADEIRA, L. M. (Org.). Avaliação de Políticas Públicas. Porto Alegre: UFRGS/CEGOV, 2014.

CONSELHO MUNICIPAL DE DIREITOS DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTECMDCA, Dois Vizinhos. Livro Ata nº01 de Reuniões 2006-2018 Livro 01, p.01-50.

COSTA, D. C. R. Plano Decenal dos Direitos da Criança e do Adolescente do Estado do Paraná. Cargo: Conselheira do Conselho Estadual dos Direitos da Criança e do Adolescente do Paraná -Cedca/PR. Curitiba Paraná, 2014.

GONCALVES, H. S.; GARCIA, J. Juventude e sistema de direitos no Brasil. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 27, n. 3, p. 538-553, 2007.

HÖFLING, E. M. Estado e políticas (públicas) sociais. Cad. CEDES, 21 (55), Nov 2001.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

JANNUZZI, P. Indicadores, monitoramento e avaliação de programas: uma introdução. Seminário Jurídico realizado no Uniceub, mar. 2017. Brasília, DF, 2017.

LAVORATTI, C. Extensão universitária, formação profissional e processo de assessoria ao sistema de garantias dos direitos de crianças e adolescentes (SGDCA). Revista Conexão UEPG, vol. 18, núm. 1, 2022.

MACHADO, L. et al. Legado de uma Pandemia: 26 vozes conversam sobre os aprendizados para política pública. 2021.

MEDEIROS, G. R. A doação ao Fundo da Infância e Adolescência (FIA): o Imposto de Renda como exercício da cidadania fiscal. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2016.

MENDONÇA, M. H. M. O desafio da política de atendimento à infância e à adolescência na construção de políticas públicas equitativas. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 18, p. 27, 2002.

NASUTION, M. A.; ACHMAD, N. “The Measurement of Public Policy Assessment of North Sumatra Province, Indonesia”. International Journal of Sustainable Development and Planning, vol. 18, n. 3, 2023.

NETO, W. N. Garantia de direitos, controle social e políticas de atendimento integral da criança e do adolescente. In: A escuta de crianças e adolescentes envolvidos em situação de violência e a rede de proteção/Conselho Federal de Psicologia. - Brasília: CFP, 2010.

NOGUEIRA, W. Por uma política nacional de garantia, promoção e proteção dos direitos humanos da criança e do adolescente.in: VELASCO, Erivã (Org.), Sujeitos políticos em movimento: incidência na construção do plano Decenal e consolidação da Política Nacional DCA, FNDCA, Brasília, 2011.

PEREIRA, P. A. Política Social: Temas & Questões. São Paulo: Cortez, 2008.

PIKETTY, T.; SAEZ, E.; ZUCMAN, G. World inequality report 2018. Paris: World Inequality Lab, 2018.

ROSA, F. T. Adolescentes, ato infracional e políticas sociais: responsabilização de quem? 110 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Serviço Social) -Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2016.

SALINAS, N. S. C. Avaliação legislativa no Brasil: apontamentos para uma nova agenda de pesquisa sobre modo de produção de leis. Revista Brasileira de Políticas Públicas, Brasília, v. 10, n. 1, p. 239, 2013.

SECRETARIA DA FAMÍLIA E DESENVOLVIMENTO SOCIAL (SEDS) - Plano Decenal dos Direitos da Criança e do Adolescente do Estado do Paraná 2014-2023, Curitiba: SECS, 2023.

UNICEF. Pobreza Infantil Monetária no Brasil: impactos da pandemia na renda de famílias com crianças e adolescentes. 2022

Published

2025-12-22

How to Cite

Costa, B., & Druzini, C. (2025). Public Policies Aimed at Mitigating Social Inequalities Among Children and Adolescents: Study on the Reality of the State of Paraná . Gestus - Caderno De Administração E Gestão Pública, 8(1). Retrieved from https://revistas.ufpr.br/gestus/article/view/102689

Issue

Section

Artigos