RELIGION AS A SOCIAL METAPHOR: MEMORY AND SOCIAL STAGING IN A CITY OF MINAS GERAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5380/cam.v10i2.14804

Keywords:

cidade, fenômeno religioso, hierarquia social

Abstract

In this work, we recover the perspective of Durkheim’s analysis, who thinks the religious phenomenon both as a projection of social relations and as a source of norm to society. More specifically, we describe, through the ethnography of Friday, how the hierarchy and the disputes of power experienced by the town of Mariana are designed in their religious life. For this purpose, we base our work on a wide range of researches, which included fieldwork, documentary and interviews, through which to observe how, from an intense process of urbanization occurred among the decades of 1970-1980, the city saw its scene marked by a radical socio-spatial polarization, involving the population already established and the newly arrived contingent.In our view, this polarization reflected so crucial in the religious life of the city, being religion not only a projection of this context, but the privileged place where the disputes and dilemmas of this society perform and update itself

Author Biography

Paulo Gracino Júnior, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor da Faculdade de Viçosa-MG

References

AGIER, Michel. 2001. "Distúrbios Identitários em tempos de Globalização". Mana, vol.7, no.2: 7-33. https://doi.org/10.1590/S0104-93132001000200001

ALMEIDA, Carla Maria C. 1995. "Minas Gerais de 1750 a 1850: bases da economia e tentativa de periodização". Revista de História, Mariana, nº 5: 88-111.

AZZI, Riolando.1978. Catolicismo popular no Brasil. Petrópolis: Vozes.

BARTH, Fredrik.1998. “Grupos étnicos e suas fronteiras”. In P. Poutignat & J. Streiff-Fenart. Teorias da etnicidade, seguido de Grupos étnicos e suas fronteiras, de Fredrik Barth. São Paulo: Editora da Unesp.

BAUMAN, Zygmunt.1998. O mal-estar da Pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

BAUMAN, Zygmunt. 1999. Globalização: as conseqüências humanas. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

BAUMAN, Zygmunt. 2003. Comunidade - A Busca Por Segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

BERGER. Peter. 1985. O Dossel Sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. 3ª ed. São Paulo: Paulinas.

BOURDIEU, Pierre. 1989. O poder simbólico. Lisboa: Difel.

BOURDIEU, Pierre. 1998. "Efeitos de Lugar". In Pierre Bourdieu (Org.). Miséria do Mundo. Petrópolis: Vozes: 159-166.

BOMENY, Helena M. B. 1994. Guardiães da razão. Modernistas mineiros. Rio de Janeiro: UFRJ/Edições Tempo Brasileiro.

BOVO, Luís Sartorelli. 1976. Mariana: berço de varões ilustres. Coleção Evocando fatos e homens. Vol. 2. São Paulo. (SE).

BURTON, Richard Francis. 1975. Viagem do Rio de Janeiro a Morro Velho. Trad. David Jardim Júnior. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp, (Reconquista do Brasil, 36).

CAMÊLLO, Roque (Org). 1991. 16 de Julho: O Dia de Minas. Discursos, pronunciamentos, ensaios, crônicas e poemas sobre a data constitucional mineira. Belo Horizonte: Editora Lemi.

CANCLINI, Nestor Garcia.1998. Culturas Híbridas Poderes Oblíquos: estratégias para se entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP.

CANCLINI, Nestor Garcia. 2001. Consumidores e Cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Ed UFRJ.

CANCLINI, Nestor Garcia. 2003. A Globalização Imaginada. São Paulo: Iluminuras.

DAMATTA, Roberto. 1985. A casa e a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. São Paulo: Brasiliense.

DULCI, Otávio Soares. 1984. "As elites mineiras e a conciliação: a mineiridade como ideologia". Ciências Sociais Hoje: Anuário de Antropologia, Política e Sociologia. São Paulo: ANPOCS, Vol VII: 7-32.

ELIAS, Norbert e SCOTSON, John L. 2000. Os Estabelecidos e outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

FISCHER, Mônica. 1993. Mariana: os dilemas da preservação histórica num contexto social adverso. Dissertação de Mestrado em Sociologia. Departamento de Ciências Sociais/UFMG.

FONSECA, Cláudia Damasceno. 1995. Mariana: gênese e transformação de uma paisagem cultural. Dissertação de Mestrado em Geografia Urbana. Instituto de Geociências da UFMG.

FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO. 1978. Relatório para a preservação dos Centros Históricos de Ouro Preto e Mariana.

FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO. 1980. Relatório para a preservação dos Centros Históricos de Ouro Preto e Mariana.

GIDDENS, Anthony. 1991. As Conseqüências da Modernidade. São Paulo: Unesp.

GRACINO JÚNIOR, Paulo. 2003. “Barracões Barrocos”: memória, poder e adesão religiosa em Mariana-MG. Rio de Janeiro: Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Memória Social. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. UNIRIO.

GRACINO JÚNIOR, Paulo. 2005. Visões da Cidade: memória, poder e preservação em Mariana, MG. Vivência 28: 179-199.

GRACINO JÚNIOR, Paulo.2007. Mariana da cidade patrimônio a cidade partida. Revista Patrimônio e Memória. UNESP. V. 1: 62-98.

HALBWACHS, Maurice. 1990. A memória coletiva. São Paulo: Vértice.

HALBWACHS, Maurice.1994. Les Cadres sociaux de la mémoire. Paris : Albin Michel.

HALL, Stuart. 2001. A identidade cultural na Pós-modernidade. 6ª ed. Rio de Janeiro: PD & A Editora.

HANNERZ, Ulf. 1997. "Fluxos, fronteiras e híbridos: palavras-chave para a Antropologia transnacional". Mana. 3(1): 07-39. https://doi.org/10.1590/S0104-93131997000100001

HOBSBAWN, Eric & Terence Ranger (Orgs). 1988. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo de 1991.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades. 2007. <http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1>. Site consultado no dia 08/10/2008.

JEUDY, Henri-Pierre. 1995. Memórias do Social. São Paulo: Forense.

LEEDS, Antony & Elizabeth Leeds. 1978. A Sociologia do Brasil Urbano. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

MAUSS, Marcel. 1974. "Ensaio sobre a dádiva. Forma e Razão das trocas nas sociedades arcaicas". IN: MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: EPU.

NÚCLEO DE ESTUDOS APLICADOS E SÓCIO-POLÍTICOS COMPARADOS (NEASPOC-UFOP). 2000. Assessoria Popular de Mariana.

NORA, Pirre. 1993. "Entre memória e história: a problemática dos lugares". História e Cultura. Projeto História. (10): 7-28.

PEIXOTO, Paulo. 2005. "'Porto Feliz': patrimônio em segurança". Horizontes Antropológicos. 11(23): 145-161. https://doi.org/10.1590/S0104-71832005000100008

POLLAK, Michael. 1989. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, 3: 3-13. http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278

SAHLINS, Marshall. 1997. "O pessimismo sentimental e a experiência etnográfica: por que a cultura não é um objeto em extinção (Parte I)". Mana 3(1): 41-73. https://doi.org/10.1590/S0104-93131997000100002

SMITH, Anthony. 1997. A Identidade Nacional. Lisboa: Gradiva.

SMITH, Anthony. 1999. Nações e Nacionalismo Numa Era Global. Lisboa: Ceuta.

How to Cite

Gracino Júnior, P. (2009). RELIGION AS A SOCIAL METAPHOR: MEMORY AND SOCIAL STAGING IN A CITY OF MINAS GERAIS. Campos - Revista De Antropologia, 10(2), 101–124. https://doi.org/10.5380/cam.v10i2.14804

Issue

Section

Artigos