Data librarians: practices and contexts of action
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v13i0.90921Keywords:
Data librarian, Privacy of data, Protection of personal data, Data managementAbstract
Introduction: Presents Data Librarianship as an emerging domain in the field of Librarianship. Method: This is a bibliographic study, with a descriptive and exploratory nature (as to its objectives), and, from the point of view of data analysis and demonstration of results, with a qualitative approach. Results: Characterizes the role of the librarian as a research data manager, which is a manifestation in the scientific context; and, in the background, the role of privacy and data protection consultant is presented as a manifestation in the business context. It presents the theme of data privacy, the applicability and functioning of the Brazilian General Data Protection Law (LGPD) and correlates the themes with the skills and abilities of the librarian. Furthermore, it presents how the information professional can contribute to regulatory adequacy and data education. Conclusions: It points out that practices with data are not recent in Librarianship, however there are new contributions and dimensions of action. It reinforces that the librarian can act in the entire chain of the data life cycle. Finally, it points out that continuing education is a fundamental condition for acting as a data librarian.
References
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Brasil (2018). Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Dispõe sobre a proteção de dados pessoais e altera a Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014 (Marco Civil da Internet). Retirado de: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=15/08/2018&jornal=515&pagina=59&totalArquivos=215.
Costal, M.; Sales, L.; Zattar, M. (2020). Competência em dados: habilidades na atuação e formação do bibliotecário. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, 34(02). Retirado de: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/46375/2/11809-Texto%20do%20artigo-39014-2-10-20210104%20%282%29.pdf.
Cox, A. M (2012). An exploration of the practice approach and its place in information science. Journal of Information Science, Cambridge, MA, 38(2). Retirado de: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0165551511435881.
Fernandes, J. H. C. (2020). Interlocuções bibliográficas e epistemológicas entre a ciência de dados e a ciência da informação. Ciência da Informação, 50(3). Retirado de: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/163422.
Figueiredo S. A, N (2022). Política de privacidade e tratamento de dados. [S.l.]: [s.n]. Retirado de: https://nadirfigueiredo.com.br/wp-content/uploads/2022/02/i-Poli%CC%81tica-de-Privacidade-e-Tratamento-de-Dados.pdf.
Hjørland, B (2002). Domain analysis in Information Science: Eleven approaches – traditional well as innovative. Journal of Documentation, 58(4). Retirado de: https://www.scienceopen.com/document?vid=4dd04ee6-4718-42ea-9418-af636bdbbb34.
Kellam, L. M.; Thompson, K. (2016). Introduction to Databrarianship: The Academic Data Librarian in Theory and Practice. Chicago: Association of College and Research Library.
Kennan, M. A. (2016). Data management: knowledge and skills required in research, scientific and technical organizations. In: 82 IFLA WLIC, 82. Retirado de: http://library.ifla.org/1466/1/221-kennan-en.pdf.
Koltay, T. (2015). Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship and Information Science, 49(1). Retirado de: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0961000615616450.
Koltay, T. (2015). Data literacy: in search of a name and identity. Journal of Documentation, Bingley, 71(2). Retirado de: https://doi.org/10.1108/JD-02-2014- 0026.
Lave, J.; Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Lima, J. S.; Pinto, V. B.; Farias, M. G. G (2020). O bibliotecário na gestão de dados de pesquisa: uma revisão sistemática (2020). Em Questão, 26(3). Retirado de: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/146078.
Martin, E. R. (2014). What is Data Literacy. Journal of eScience Librarianship, 3(1). Retirado de: https://doi.org/10.7191/jeslib.2014.1069.
Monteiro, E. C. S. A. et al (2017). A privacidade e os planos de gerenciamento de dados de repositórios de dados científicos. Informação & Tecnologia, 4(1). Retirado de: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/100543.
Pinheiro, L. V. R.; Loureiro, J. M. M (1995). Traçados e limites da Ciência da Informação. Ciência da Informação, 24(1). Retirado de: http://www.ibict.br/cienciadainfomacao.
Reis, M. J.; Sena, N. C. S (2019). Biblioteconomia de dados e ciência de dados no contexto da e-science. Revista Fontes Documentais, 4. Retirado de: https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/fontesdocumentais/article/view/1310.
Sales, L. F. et al (2019). Competências dos bibliotecários na gestão dos dados de pesquisa. Ciência da Informação, 48(3). Retirado de: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43074.
Sant´Ana, R. C. G. (2016). Ciclo de vida dos dados: uma perspectiva a partir da ciência da informação. Informação & Informação, 21(2). Retirado de: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/35252.
Santos, M. C. (2021). Competência em Dados: mapeamento e análise das ações de apoio à pesquisa em bibliotecas universitárias dos Países Baixos e Reino Unido. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Retirado de: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/1191/1/PPGCI_IBICT_UFRJ_Dissertacao_CostalMarcelle_2021.pdf.
Sayão, L.; Sales, L. (2016). Algumas considerações sobre os repositórios digitais de dados de pesquisa. Informação & Informação, 21(2). Retirado de: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/27939.
Semeler, A.; Pinto, A. (2020). Biblioteconomia de dados como campo de estudos. Transinformação, 32. Retirado de: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/156765.
Semeler, A.; Pinto, A. (2019). Os diferentes conceitos de dados de pesquisa na abordagem da biblioteconomia de dados. Ciência da Informação, 48(1). Retirado de: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4461.
Semeler, A.; Pinto, A.; Rozados, H. (2017). Data science in data librarianship: core competencies of a data librarian. Journal of Librarianship and Information Science, 51(3). Retirado de: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0961000617742465.
Tartarotti, R. C. D.; Dal’Evedove, P. R.; Fujita, M. S. L. (2019). Biblioteconomia de dados em repositórios de pesquisa: perspectivas para a atuação bibliotecária. Informação & Informação, 2(3). Retirado de: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/38732.
Travassos, G. et al (2008). An environment to support large scale experimentation in Software Engineering. In: 13 International conference on Engineering of Complex computer systems. Retirado de: https://ieeexplore.ieee.org/document/4492892.
Xia, J.; Wang, M. (2014). Competencies and responsibilities of social science data librarians: an analysis of job descriptions. College & Research Libraries, 75(3). Retirado de: https://crl.acrl.org/index.php/crl/article/view/16367.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























