Digital competences in the use of virtual learning environments: a case study based on the opinion of undergraduate students in Librarianship and Documentation at Universidade Federal Fluminense
DOI:
https://doi.org/10.5380/atoz.v12i0.90794Keywords:
Digital Competence, Virtual Learning Environment, Information and Communication Technology, Higher Education, Librarianship and Documentation, Universidade Federal FluminenseAbstract
Introduction: Information and Communication Technologies represent a breakthrough in higher education, in which digital competences become essential in the use of virtual environments that support the teaching-learning process. This study analyzes the digital competences of undergraduate students in the Librarianship and Documentation Course at Universidade Federal Fluminense in relation to the use of the Moodle and Classroom platforms. Method: It is an exploratory and descriptive study, with a quali-quantitative approach, representing a case study. The instruments used for data collection was an online questionnaire, composed of open-ended and closed-ended questions. The corpus consists of 68 responding students, representing 14.87% of the 457 enrolled students, including those who entered the remote teaching modality during the Covid-19 pandemic. Results: Regarding the profile of the users, this is a young audience, who are studying their first graduation and use versatile technological devices (cell phone and laptop) and Wi-Fi wireless network to access virtual learning environments. Regarding the context of use, the respondent students have a considerable level of experience with Moodle and Classroom, as a result of the intensification of their use, especially in the pandemic context with the temporary and emergency adoption of remote teaching. Conclusions: In general, the research participants have basic knowledge about Moodle and Classroom, however, the lack of capacitation and training they revealed prevents the improvement of digital competences for the proper use of virtual learning environments.
References
Alvarez, G. R. (2013). Usabilidade da seção de submissão do sistema eletrônico de editoração de revistas: uma análise a partir da opinião dos autores cadastrados na Revista Em Questão. [Monografia de Graduação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório LUME https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/78377
Base Nacional Comum Curricular (2018). Educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades
Base Nacional Comum Curricular (2019). Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto escolar: possibilidades. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades
Borges, J. P. F., Coelho Junior, F. A., Faiad, C., & Rocha, N. F. da (2014). Diagnóstico de competências individuais de tutores que atuam na modalidade à distância. Educação e Pesquisa, 40(4), 935-951. doi: 10.1590/s1517-97022014121642
Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008). Models and instruments for assessing digital competence at school. Journal of E-learning and Knowledge Society, 4(3), 183-193. Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/43442/
Cybis, W., Betiol, A. H., & Faust, R. (2010). Ergonomia e usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações (2nd. ed.). São Paulo: Novatec Editora Ltda.
Coordenação de Educação à Distância (2015). Manual de utilização do Moodle 2.8.3. Recuperado de http://www.cead.uff.br/site/wp-content/uploads/2020/08/Manual_Moodle.pdf
Escola Nacional de Administração Pública (2021). Tutorial Acesso AVA Moodle. Recuperado de https://repositorio.enap.gov.br/handle/1/6223
European Commission (2011). Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe. Recuperado de https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/8f864668-0211-4a40-bc14-65bf1a97b6a8
Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: an analysis of Frameworks. Sevilla: JRC IPTS.
Figueiredo, A. D. (2019). Compreender e desenvolver as competências digitais. RE@ D-Revista de Educação a Distância e Elearning, 2(1), 1-8.
Hatschbach, M. H. de L. (2002). Information Literacy: aspectos conceituais e iniciativas em ambiente digital para estudante do nível superior. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. Repositório Institucional do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia https://ridi.ibict.br/handle/123456789/722
Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. doi: 10.1007/s10639-014-9346-4
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (2022). Resumo Técnico do Censo da Educação Superior. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2020.pdf
Maia, M. D. S. de A., & Silva, D. G. da (2020). Práticas pedagógicas em ambientes virtuais de aprendizagem: usos e abusos. EmRede-Revista de Educação a Distância, 7(1), 81-95.
Marconi, M. de A., & Lakatos, E. M. (2006). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas.
Marroni, L. S., Miranda, F. C., & de Carvalho, M. A. G. (2022). Competências Digitais e Docência do Ensino Superior: do que estamos falando? EmRede-Revista de Educação a Distância, 9(2). doi: 10.53628/emrede.v9i2.909
Pereira, A. T. C., Schmitt, V., & Dias, M. R. A. C. (2007). Ambientes virtuais de aprendizagem. In A. T. C. Pereira (Org.). AVA-Ambientes Virtuais de Aprendizagem em diferentes contextos. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda.
Piccoli, G., Ahmad, R., & Ives, B. (2001). Web-Based Virtual Learning Environments: A Research Framework and a Preliminary Assessment of Effectiveness in Basic IT Skills Training. Management Information Systems Research Center, 25(4), 401-426. doi: 10.2307/3250989
Pinto, M., & Leite, C. (2020). As tecnologias digitais nos percursos de sucesso acadêmico de estudantes não tradicionais do Ensino Superior. Educação e Pesquisa, 46. doi: 10.1590/S1678-4634202046216818
Saltos-Rivas, R., Novoa-Hernández, P., & Serrano Rodríguez, R. (2022). How Reliable and Valid are the Evaluations of Digital Competence in Higher Education: A Systematic Mapping Study. Sage Open, 12(1), 01-14. doi: 10.1177/21582440211068492
Schneider, A. B. (2021). Competências digitais para a redução da evasão no ensino superior de graduação na modalidade à distância. [Dissertação de Mestrado, Centro Universitário Internacional Uninter]. Repositório Uninter https://repositorio.uninter.com/handle/1/598
Silva, L. de O. (2016). Competência tecnológica em foco: a prática de ensino com apoio de ambientes virtuais. Ilha Do Desterro, 69(1), 127-140. doi: 10.5007/2175-8026.2016v69n1p127
Silva, S. P. (2012). Letramento digital e formação de professores na era da web 2.0: o que, como e por que ensinar? Hipertextus Revista Digital, 8. Recuperado de https://www.solimarsilva.com/visualizar.php?idt=4845526
Silva, K. K. A. da, & Behar, P. A. (2019). Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, 35. doi: 10.1590/0102-4698209940
Silva, H. P. da, Jambeiro, O., Lima, J., & Brandão, M. A. (2005). Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ciência da Informação, 34(1). doi: 10.1590/S0100-19652005000100004
Spante, M., Hashemi, S. S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1). doi: 10.1080/2331186X.2018.1519143
The European Parliament and the Council of the European Union (2006). Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on key competencies for lifelong learning. Brussels. Official Journal of the European Union, 30(12). Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj
Toquero, C. M. (2020). Experimento de educación remota de emergência em medio de la pandemia de COVID-19 en instituciones de aprendizaje en Filipinas. Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 15, 162-176. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7517819
Vieira, M. de F. (2023). Desenvolvimento de competências digitais docentes: possibilidades na Educação à Distância. Revista de Estilos de Aprendizaje, 16(31), 33-44.
World Bank Group (2020). Remote learning, distance education and online learning during the COVID19 pandemic: A Resource List by the World Bank’s EdTech Team. Washington: World Bank’s Edtech Team. Recuperado de https://documents1.worldbank.org/curated/en/964121585254860581/pdf/Remote-Learning-Distance-Education-and-Online-Learning-During-the-COVID19-Pandemic-A-Resource-List-by-the-World-Banks-Edtech-Team.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atoz is a open access journal and the authors have permission and are encouraged to deposit their papers in personal web pages, institutional repositories or portals before (pre-print) or after (post-print) the publication at AtoZ. It is just asked, when and where possible, the mention, as a bibliographic reference (including the atributted URL), to the AtoZ Journal.
The authors license the AtoZ for the solely purpose of disseminate the published work (peer reviewed version/post-print) in aggregation, curation and indexing systems.
The AtoZ is a Diadorim/IBICT green academic journal.
All the journal content (including instructions, editorial policies and templates) - except where otherwise indicated - is under a Creative Commons Attribution 4.0 International, since October 2020.
When published by this journal, articles are free to share (copy and redistribute the material in any support or format for any purpose, even commercial) and adapt (remix, transform, and create from the material for any purpose , even if commercial). You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made
AtoZ does not apply any charges regarding manuscripts submission/processing and papers publication.
























